Zpět | Přidat příspěvek

Vložil: thr, 12. ledna 2012,12:53:03

Titulek: Pár poznámek
Zaprvé je bez diskuse, že kniha stojí za přečtení a je úplně jedno, zda jste fanoušek nebo odpůrce Applu, záběr je daleko širší.

K tomu neúspěchu Applu v desktopech - podle mě je to složitější. Apple byl leaderem trhu v době počítače Apple II - tohle nás tady v ČR (vlastně ještě ČSSR) úplně minulo, sice se sem dostala počítačů této éry různými cestami celá řada, ale zrovna Applů bylo z řady důvodů absolutní minimum. Tohle je mimochodem jeden z důvodů k četbě knihy, poskytuje určitý obraz právě o době od konce 70tých let, o které se v ČR ví méně.
Pozice v desktopech začal Apple ztrácet po nástupu Macintoshe, kterým nedokázal čelit převládání IBM PC. Ovšem v tomhle bodě není od věci dodat, že Jobs byl poměrně záhy po uvedení "Maca" vyhozen, takže je otázkou, zda ho s tímto spojovat. Naopak prvním velkým úspěchem Applu po návratu Jobse byl integrovaný iMac - tedy právě stolní počítač, průlom s iPodem přišel až o několik let později. Mimochodem k tomu podílu pod 5% - dlužno dodat, žě je to pořád skoro jedno z největších čísel na jediného výrobce...
A mimochodem - v pozdější době spíš Apple jako jeden z prvních

V knize je každopádně spousta zajímavých bodů. Třeba je patrné, že Jobs sice na lidi řval, ale zároveň dokázal respektovat i někoho jiného (pokud si respekt dokázal zjednat). Typická je ta scéna kolem jednání s výrobcem Gorilla glass, kdy se do jejich šéfa Jobs pustil se svou arogancí, dotyčný ale po chvíli reagoval tak, že Jobsovi řekl "když budete laskavě chvíli držet hubu, tak vám principy toho skla vysvětlím". A dohodli se - defakto klíčový okamžik v historii Applu, protože na masivním využití gorillaglass stojí většina jeho produkce...

Prostě to chce přečíst, to je bez diskuse :-)))
Reagovat >

Vložil: Miloslav Ponkrác, 12. ledna 2012,23:13:13

Titulek: RE: Pár poznámek
„Prostě to chce přečíst, to je bez diskuse“

Autorizovaný životopis může být ve velmi malé korelaci se skutečností.

Je třeba si neustále uvědomovat, že mediální informace jsou polopravdivé informace. Tím spíše, pokud je v nich zainteresovaná osoba na výsledku.

Životopis jsem nečetl a tento si ani nepřečtu. Jen časem se dozvíme co z toho je pravda a co pohádka z přání autora a Jobse samotného.

Je to kniha vydaná především jako oslava Jobse. Není to historický dokument.


Reagovat >

Vložil: thr, 13. ledna 2012,9:16:00

Titulek: RE: Pár poznámek
Mě fascinují lidé, kteří "životopis nečetli ani nepřečtou", ale přesto jistě vědí, že to je jen "oslava Jobse".
Přitom je to pitomost - Jobs v tom životopisu dostává pěkné kapky v dost místech, jeho neúspěchy (třeba NeXT) se nijak moc neokecávají a prostě se berou jako neúspěch. Mimochodem jsem v té knize našel i některé body, u kterých mě dokonce překvapilo, jak bylo hodnocení Jobse negativní a v jiných zdrojích, které jsem znal předtím, vycházel v dané věci lépe.
Ale přesto to je oslava, že...
Reagovat >

Vložil: RAB_THIRD, 2. února 2012,23:47:43

Titulek: RE: Pár poznámek
miroslave, kdyz uz si ho nehodlate precist, tak by mozna bylo zadouci si pred svym vyjadrenim overit fakta ;-) .... nejedna se o autorizovany zivotopis /alespon podle vyjadreni autora jej Steve Jobs nikdy necetl a neredigoval/

sam jste ale v tuto chvili dukazem toho, ze "medialni informace jsou polopravdive informace" .... polopravdiva informace je v zasade definice "nazoru" :-)

neberu vam vas nazor, ale neni zalozen na faktech ... coz me u cloveka, ktery se ohani objektivitou a nestrannosti prekvapuje.

kdybyste zmenil nazor a venoval precteni trochu casu, tak byste mozna zjistil, ze ta kniha obsahuje rozhovory s lidmi, kteri zrovna Steva nemuseli a ani ho nesetrili

mozna jste v necem stejny jako on :-) .... sice jsem to nevidel, ale je to s..ka :-))

jemu tento pristup prinesl uspechy i pady, .... kazdopadne historie si ho bude pamatovat jako vizionare ... preji vam totez
Reagovat >

Vložil: Jiho, 12. ledna 2012,13:02:36

Titulek: Předklad
Njn, holt daň za rychlost, tady v marketingovém mixu nejde o Product, ale hlavně to dostat na pult dokud se o Jobsovi píše (o Vánocích nemluvě). Na tenhle typ knížky by jinak bylo potřeba mnohem víc času. Sice si taky říkám, že najmout si 3 dny práce editora z oblasti IT co to aspoň 1x přečte by neměl být problém, ale ví bůh kolikrát to třeba četl a jakou hrůzu mu dodaly překladatelky :-)
Reagovat >

Vložil: thr, 12. ledna 2012,13:49:32

Titulek: RE: Předklad
Objektivně vzato - v tomhle konkrétním případě si myslím, že aktuálnost vydání byla opravdu důležitější než dokonalá korektura a byl bych ochoten přimhouřit obě oči (jsou knihy, kde mě překlad štval daleko více). Holt daň za to, že mluvíme česky a tak se všechno překládá...
Reagovat >

Vložil: kam, 12. ledna 2012,14:31:56

Titulek: Po dlouhe dobe zajimave cteni
Ta uvaha o ohromnem uspechu Jobse az s uchopenim produktu do ruky je zajimava. Kdyz nad tim premyslim, tak vidim podobnost s uspechem Googlu, i kdyz to jsou uplne rozdilne svety a to uchopeni bylo pouze virtualni.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 12. ledna 2012,15:40:00

Titulek: Souhrnně
- leaderství Apple: samozřejmě hovořím o U.S. trhu (on v podstatě tehdy ale ani žádný jiný co by si to jméno zasloužil nebyl!), a o Apple II. Byla skutečně doba, kdy Apple jasně vévodil trhu počítačů (ale nebyla dlouhá)

- iMac bylo v podstatě takové zvolání "Jobs je zpět". On velkou díru do světa neudělal, fanoušci Applu si jej pořídili, mimo ně už moc dál nedosáhl. Dnes je to ale také passé produkt. Ale po dlouhé době to bylo v počítačích něco, na co se dalo dívat.

- ono je fakt, že šéf Corningu (tj. cizí firmy) si mohl dovolit Jobse usadit, protože Jobs nebyl jeho šéfem a mohl mu klidně říct, ať si jde vyřvávat na páté nástupiště. Ale jinak já taky si myslím, že to Jobsovo neurvalé chování bylo skutečně ve výsledku více motivující (tj. nesoucí úspěchy) než nemotivující, i když určitě dost jeho lidí chodilo dolů se slzičkama.

- k uspěchanému překladu: to je přesně ale v duchu "co by na to řekl Steve Jobs". Asi by řekl vydavateli, že je pitomec, že kniha je shit a překladatelky jsou kreténské slepice, a měl by pravdu :)
Proč musela proboha kniha být venku, když ještě pomalu nebyl pohřben? Že se jí prodalo o pár kousků víc - a o to jde, nebo o to pouštět ven kvalitní produkt?
Reagovat >

Vložil: thr, 12. ledna 2012,16:09:11

Titulek: RE: Souhrnně
Ad iMac - v tomhle s vámi nesouhlasím, v USA to byl právě po dlouhé době počítač Applu, který si koupilo i nezanedbatelné množství lidí, kteří nespadali do oblasti fanoušků Applu (iMac mám na mysli ten původní barevný s CRT). Hlavně ale tento poměrně slušný úspěch byl jasnou demonstrací toho, že na trhu zkrátka je prostor pro počítače tak říkajíc "designové" a opravdu není nutno za každou cenu držet "šedivý levný průměr" - asi nebude nadsázkou názor, že právě iMac otevřel cestu řadě dalších produktů.
Něco podobného se dělo i později kolem Mac Mini, i tam byl nesporný prodej i pro "normální lidi", nejen Apple fans. Ale postupně byla v oblasti OS X stále patrnější koncentrace na notebooky, které byly velmi úspěšné, což stolní stroje zatlačilo o pozadí - možná bohužel.
Reagovat >

Vložil: Miloslav Ponkrác, 12. ledna 2012,23:08:53

Titulek: RE: Souhrnně
Otázkou, která mnohé objasní je jejich cena v USA a jejich cena zde – ve stejné době.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 13. ledna 2012,11:35:20

Titulek: RE: Souhrnně
ad to je přesně ale v duchu "co by na to řekl Steve Jobs":
jasně, je to jen teoretizování, ale IMHO by to bylo naopak. Jobs nebyl žádný vizionář ani inovátor (prostě kopčil roky existující nápady jiných), on byl génius marketingu. Uměl prodat nic moc výrobek za 5x násobek běžné ceny. A jako génius marketingu taky znal důležitost načasování, což u produktu jako životopis člověka co umřel a pár týdnů jsou ho tak plná média je naprosto klíčové. Čili můj tip je, že by naopak nařídil překlad za poloviční čas a z 10 překladateli ;-) Vydávat vypiplaný životopis chlapa co je 2 roky mrtvý a nezajímavý nemá smysl - tedy pokud mluvíme o businessu a zisku a né o dotovaném pomníku.
Reagovat >

Vložil: thr, 13. ledna 2012,12:15:52

Titulek: RE: Souhrnně
Jen tak naokraj - docela by mě zajímalo pár příkladů toho, jak Jobs něco prodával za pětinásobek běžné ceny... Samozřejmě že mám na mysli porovnání porovnatelného, ne že se vedle Applu dá nějaký totální lowend.
Ona je to o "děsně drahém" Applu spíš jedna z báchorek, která má s fakty málo společného. Já si třeba jako první věc od Applu koupil notebook PowerBook G4, který byl v momentu koupě ve své třídě (odolný malý NB s dobrou výdrží) na trhu pomalu nejlevnější. V době, kdy jsem to kupoval, bylo prakticky jedinou alternativou s požadovanými parametry tehdejší Sony Vaio, které bylo při nákupu v USA dokonce dražší (v ČR byl PB o něco dražší, ale nešlo zdaleka ani o dvojnásobek).
A tohle je dost časté zjištění - třeba iPad stojí v podstatě to samé, jako skutečně porovnatelná konkurence (typu Samsung Galaxy) . Prostě pokud chce zákazník kvalitní výrobek, tak často zjistí, že Apple svou cenou nijak moc nevybočuje (a když ano, tak v žádném případě nejde o pětinásobek). Ano, Apple vynechává lowend a této oblasti zákazníků se nepodbízí - ale není právě v tomhle tajemství úspěchu?
Reagovat >

Vložil: Jiho, 13. ledna 2012,12:32:03

Titulek: RE: Souhrnně
Diskuse kolik kdy stál jaký výrobek a zda byl či nebyl srovnatelný s Applem by asi nikam nevedla... Pětinásobek byl obrazný příměr, uznávám, že v posledních letech už to bylo díky tlaku konkurence o dost méně, ale pořád to bylo předražené. A v tom byl ten vtip, kdyby začali prodávali za běžné ceny bez toho "applovského image", celý princip applu by zmizel, kdo by si kupoval normální telefon co se s ním nedá dovolat nebo normální tablet kam se nedá nic (=USB) připojit a nepodívám se na netu na skoro žádné video :-)
Reagovat >

Vložil: pedro, 12. ledna 2012,17:44:08

Titulek: Produkt
Nevím jestli v tomto byl Jobs velký vizionář. Možná v oblasti IT, kde dodnes slýchám názory, že technicky nejdokonalejší řešení je automaticky tím nejlepším produktem. Na druhou stranu si ale vemte Microsoft, o kterém sice asi nikdo soudný nenapíše, že jde o vizionáře, ale mým laickým pohledem se v oblasti SW rozhodně o žádné průkopníky technicky vyspělých řešení nejednalo. Jinak z firemní praxe můžu říct, že minimálně posledních pár let jsou úspěšnými managery právě ti, kteří dokáží z toho šmejdu vyrobeného v ČLR s nákladem 5.50 vytvořit produkt, který je někdo ochotný koupit za více než 5.60 (konkurence je velká, vyrábět prakticky cokoliv za 5.50 v Číně může každý, stále častěji i samotní číňané).
Reagovat >

Vložil: Miloslav Ponkrác, 12. ledna 2012,23:06:01

Titulek: RE: Produkt
To si přesně myslím také. Jednak je daleko více lidí, které bych ve vizionářství přiřadil před bývalého Jobse.

A zrovna Microsoft byl vizionářem jak v obchodní tak i v řadě technických oblastí.

Zhruba ve stejné dny jako Steve Jobs umřel Dennis Ritchie, autor programovacího jazyka C a jeden z dvou tvůrců operačního systému unix. Považuji jej za o několik řádů vyššího vizionáře než Jobse. Ritchie dal základy architektuře operačního systému, kterou používá i Mac OS X, a stejně tak programovacímu jazyku, ve kterém se ty i hračky, ale i stolní macy programují. Nicméně ovlivnil daleko více, než Apple.

A mohl bych mluvit dál a dál.

Jediný rozdíl je, že Jobs byl prostě vysvěcen a ikonizován. Nic proti jeho významu, svou slávu i úctu si jistě zaslouží. Ale je jedním z mnoha v řadě a řada je pro mě i daleko významnějších a udělali větší díru do světa.

Jobs změnil svět méně, než se třeba podařilo Cerfovi, který vytvoři WWW.

Beru to tak, že Jobs je miláček spíše pro jeho obchodní úspěchy. Ty jsou velmi dobré. Ale ve vizionářství, nebo v intenzitě měnění světa je sice nadprůměr, ale mnoho lidí je před ním.

Apple téměř nic nevymyslel, nebyl v ničem průkopník, byl průkopníkem v tom dobře to prodat. Pokud něco vymyslel, většinou to zabil obchodně vysokými cenami, jako například Firewire. Apple je řemeslník, který řemeslně dotahoval již existující – a protože existoval ve světě čínských sra.ek, tak vyčuhoval. I proto je jeho úspěch přímo úměrný tomu, jak se společnost a okolní firmy vzdávají nabízet kvalitu.

Kdyby čistě náhodou se objevilo několik firem, které prodávají kvalitu, tak Apple do pár let zkrachuje. To je celý recept na úspěch Apple.

Ale znovu říkám, Steve Jobs má mít úctu, stejně jako Apple. Za řemeslnou dokonalost. Tedy za vizi pěkných drahých zařízení v době, kdy ostatní byly sr...y. Jiné vizionářství u Apple nevidím. Na to jsou jiní mužové a ženy.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 12. ledna 2012,23:26:02

Titulek: RE: Produkt
Pedro: slovo "vizionář" jsem v článku nepoužil ani jednou. Kde pořád berete ten zlozvyk něco někomu strkat do úst, co nikdy neřekl.
Polemizoval bych s těmi "úspěšnými manažery". To jsou jenom hoši, kteří pracují v úkolu - dostali za úkol vyrobit za 5,50 a prodat za 5,60, a když se jim to podaří ještě o desetník líp dostanou od boardu prémie navíc. Možná to pro někoho kritérium úspěchu je - budiž.

p. Ponkrác: Jobsův přínos není ani tak v kvalitě produktů (kvalitně umí vyrábět kdejaký Němec), ale v až fanatickém dotažení ve věci jejich zjednodušování, v nalézání intuitivních metod ovládání. Tohle je věc, která mu byla dána od Boha a kterou jsem si u žádného jiného manažera nebo spoluvlastníka firem v branži nevšiml. Jistě lze říci "kdyby byli..., tak Apple zkrachuje". Jenomže nebyli. To se taky klidně dá říci, že kdyby v FC Prostějov hrálo 11 fotbalistů lepší než Messi, tak jsme mistři světa.
Reagovat >

Vložil: pedro, 13. ledna 2012,8:22:00

Titulek: RE: Produkt
Pane Hlavenko, já vám nic nevkládám. Já pouze reaguji na (Vámi zřejmě také jenom převzaté) tvrzení, že p. Jobs měl nějaký zvláštní postoj k produktu, jiný než ostatní manažeři. Slovo vizionář myslím si docela dobře vystihuje to, co jste napsal v poslední části zápisku, pokud ne, tak si jej odmyslete a doplňte si za něj citaci oněch 3-4 odstavců...

Úspěch managementu se hodnotí podle finančních výsledků firmy. Jobs měl s Applem alespoň v posledním období vynikající finanční výsledky, kdyby to tak nebylo, neštěkne po něm pes. Pak je samozřejmě otázka, jak oněch dobrých finančních výsledků dosáhnout. Já upozorňuji, že doba, kdy se tak dělo outsourcováním výroby do levných asijských zemí je (odhadem) 10-15 let pryč.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 13. ledna 2012,10:40:56

Titulek: RE: Produkt
Snažím se slovo vizionář nepoužívat, protože mě přijde blbé a nevystihující nic. Vizionářů je jako sraček, ale Jobs to dokázal v praxi. To znamená, že kromě správného záměru jej uměl zrealizovat a to způsobem, který by zřejmě nedokázal nikdo jiný. Tedy kromě stratéga osvědčil i fantastické manažerské (obchodní, marketingové atd.) schopnosti.

Apple měl vynikající výsledky v podstatě odjakživa, kromě období, kdy tam Jobs nebyl a kdy to vedli ti mimoňové. Když Jobs odcházel poprvé, měl Apple dvě miliardy v bance (na tu dobu mimořádné číslo) a byl to největší výrobce počítačů na světě. Když Jobs pracoval v Pixaru, vytvořil z něj největšího výrobce animovaných filmů na světě. Když se vrátil do Applu, udělal z něj nejhodnotnější firmu na světě bez ohledu na obor. Prostě seznam jeho úspěchů je hodně dlouhý a táhne se třicet let, což venku každý ví. Samozřejmě čecháčkům je zatěžko přiznat, že někdo něco umí a dokázal, lepší je kritizovat, aby naše vlastní neschopnost něco pořádného udělat nebyla tak očividná.
Reagovat >

Vložil: pedro, 13. ledna 2012,13:36:39

Titulek: RE: Produkt
Tak bez pochyb to byl kvalitní manažer v oblasti IT, to by člověk musel být slepý, aby to neviděl, a blbý, aby to popíral.

Zajímavější je otázka, proč to tak bylo. Určitě se Vám část důvodů podařilo postihnout v článku, já se pouze zamýšlím nad jedním z uvedených důvodů (vztah k produktu).
Reagovat >

Vložil: thr, 13. ledna 2012,9:06:29

Titulek: RE: Produkt
Problém je, že právě v oboru počítačů byla ta myšlenka, že počítače jsou pro lidi a mohou být i "krásné" průlomem poměrně zásadním. Právě v tomto oboru totiž dostala estetika "na prdel" zcela extrémně - třeba u aut byl design vždy podstatný, u domácí elektroniky také vždy existovala spousta řešení, která se o tohle zajímala. Jenže u počítačů to tak nebylo - tam byla prostě dominance "nevzhledných krabic" naprosto jednoznačná, pokud se našla nějaká výjimka, tak šlo o nestandardní malosériové předělávky. A zajímavé bylo, že to v podstatě všichni zákaznící zkousli a začali brát jako fakt. Mimochodem se to týkalo i Applu před návratem Jobse - měli jsme v práci nějaký Apple LC z té doby a jeho vzhled byl řekněme "o něco lepší", ale nic zásadního.
V tomhle byl prostě první iMac naprostým zjevením - šlo o ukázku toho, že se může takto úplně odlišit i normální sériový stroj, který ani nebyl nějak vyloženě drahý (i když přirozeně dražší než běžné PC). Postupně to začalo docházet i jiným výrobcům, ale je až udivující, jak pomalu...

Druhý průlom za Jobse bylo dotykové ovládání. Spousta lidí papouškuje, jak to není nic nového, ale to je nesmysl. Jasně, byly spousta jiných zařízení, sám jsem se tímto zabýval i pracovně a rukama mi prošla řada věcí - např. Jornady, Palmy (včetně Sony Clie, což byl v jistém smyslu vrchol vývoje), k tomu i nějaké mobily s WM i dotykové UMPC s WinXP. Jenže nic z těchto věcí "před iPhonem" se nedalo brát jako dořešené - spousta omezení, prakticky nezbytné použití stylusu atd. Skutečně teprve iPhone ukázal, že je možné zařízeně bez problémů ovládat pouze dotykem prstu - žádné stylusy, žádné HW klávesnice - prostě jen dotek a multidotek. A ono to fungovalo a úplně změnilo přístup k ovládání této třídy zařízení...
Reagovat >

Vložil: pedro, 13. ledna 2012,10:25:42

Titulek: RE: Produkt
Asi máte pravdu, že IT je trochu specifický obor, to jsem i napsal v původním příspěvku. V tom případě se tedy dá říct, že Jobs aplikoval principy fungující v ostatních odvětví v IT. OK.

Druhá věc je, jestli byl sám. Jak píši výše (a klidně mi to vyvracejte, nemusí to být pravda), klasický postoj v IT je, že rozhoduje míra technické inovace. A teď si vemte zmiňovaný MS, který technicky nejdokonalejšími řešeními také zrovna nehýřil, ale mě připadá že docela obdobně jako Jobs se místo toho zaměřoval na prosazení svých řešení jako produktu. Jasně dělal to úplně jinak než Apple, ale výsledkem je v obou případech velmi profitabilní a úspěšná firma.
Reagovat >

Vložil: blergh, 28. ledna 2012,23:09:16

Titulek: RE: Produkt
Tak tato slova by se mela tesat do kamene!
Reagovat >

Vložil: mm, 12. ledna 2012,22:21:25

Titulek: ad ''to cry''
"... The FedExed me the magazine, and I remember opening the package, , thorougly expecting to see my mug on the cover, and it was this computer sculpture thing. I thought, "Huh"? And then I read the article, and it was so awful that I actually cried." (Chapter 13, Building the Mac, Kidle location 2607)

Tady je IMHO překlad "plakat" odpovídající, ale také i na jiných místech to dává smysl.
(Český překlad jsem neviděl, protože kniha mi přišla zbytečně drahá a že to bude česky pro Kindle mně vůbec nenapadlo :-)
Reagovat >

Vložil: Tomáš Bleša, 13. ledna 2012,9:10:27

Titulek: Chování Jobse
Jeho naprosto neurvalé chování je něco, co mě na knize nejvíc zaujalo. Hlavně mě to nutí přemýšlet o jeho spolupracovnících. Jsem si totiž vědom toho, že bych v Applu dělat nemohl, protože bych "takového" Jobse poslal první den do prdele a on by udělal to samé se mnou. Že by opce hrály roli? Který svobodný člověk po sobě nechá špapat? Málokterý. Aby tohle nějaký zaměstnanec ustál, musí mít velkou hypotéku a namazaný med kolem huby. :-) Hodně medu.

Kdysi jsem napsal krátkou úvahu o tom, co odlišuje Apple od ostatních konkurentů.
http://www.bizwiz.cz/2010/05/10/proc-nikdo-nechce-kopirovat-apple/
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 13. ledna 2012,10:44:16

Titulek: RE: Chování Jobse
Myslím, že tady je klíčem rozdílná pracovní kultura u nás a v USA. Tam totiž lidé sebe vnímají více jako "předmět, který je najímán na práci", vztah mezi sebou a zaměstnavatelem vnímají spíše jako obchodní dohodu, a tím pádem snesou poněkud drsnější zacházení, protože obchod je obchod. U nás lidé chtějí po zaměstnavateli, aby je hladil po hlavičkách a raději jim nic nevytýkal, aby se nerozplakali.
Opce tam samozřejmě hrají taky roli - viz ten obchodní vztah.
Možná jsou Anglosasové také méně emotivní a víc tvrdí než Slované.
Reagovat >

Vložil: thr, 13. ledna 2012,10:53:41

Titulek: RE: Chování Jobse
Ono hraje roli i to, co jste napsal v článku - snaha o postavení opravdu elitního týmu. Tohle totiž vidím i u nás v práci v ČR - nejvíc fňukají ti, kdo jsou spíš průměrní, skuteční machři, kteří tým drží na špici jsou obvykle daleko méně citliví. Holt vědí, že něco umí a tak se nenechají vyvést z míry. A když se k té nesporné snaze Jobse o postavení elitního týmu připočte ta skutečně odlišná pracovní kultura v USA, tak je pravděpodobné, že v reálu to jeho chování fungovat mohlo.

Nicméně to ale je zajímavé téma k úvaze - kdoví, možná takhle i o nějaké výborné či dokonce geniální řešení přišel, když to některý se zaměstnanců neunesl, ale přitom měl nápady dobré - těžko posoudit....
Reagovat >

Vložil: Tomáš Bleša, 13. ledna 2012,12:21:03

Titulek: RE: Chování Jobse
Souhlasím, že kultura je v USA jiná. Trochu mi ale chybí zamyšlení, jestli je to jiné-lepší nebo jiné-horší. Bez debaty je to pracovní prostředí, které je jiné-výkonější. Nemůžeme jen tak vychvalovat výkon a výsledky a zapomenout na to, že skoro každý američan má svého cvokaře. Chceme, aby bylo normou přístup zaměstnanec=komodita. Spousta dnešních manažerů se chová jak hovado a když si všimnou, že je v týmu něco špatně, tak objednají teambuildingový event. Může se leader chovat nemorálně (např. ponižovat, nulový respekt) a očekávat morálku od svého mužstva (omlouvám se za genderově nevyvážené slovo ;-)?
Myslím, že je možné dát zaměstnanci feedback tak, aby se necítil jak "piece of shit". Pokud to někoho zajímá, tak k tomuhle tématu je pěkný podcast třeba tady: http://www.manager-tools.com/2005/07/giving-effective-feedback
Reagovat >

Vložil: TonyK, 19. ledna 2012,21:35:28

Titulek: RE: Chování Jobse
Možná byl důvod i někde jinde, třeba v osobním charismatu a přirozeném vůdcovství.
Měl jsem v minulosti možnost pracovat pod podobně se chovajícím CEO a musím říct, že přes to že jsem na něj byl často pěkně vytočenej, tak mi imponoval způsob jakým byl schopen dosahovat výsledků.
Do prdele jsem ho poslal až cca po roce, kdy začal dělat chyby a dobré výsledky z minula tak rozmetal. To ale bylo dáno tím, že se jednalo o krizového managera a ne dlouhodobého stratéga.
U Jobse se asi sešla vzácná kombinace, kdy strategické myšlení doplňoval brutální drive a zároveň cit pro produkt.
Reagovat >

Vložil: Michal, 13. ledna 2012,14:33:00

Titulek: Rychlejsiho kone by delal Ford
Jen drobna fakticka oprava: o rychlejsim koni jako vysledku marketingoveho pruzkumu mluvil Henry Ford a ne Alexander Graham Bell
Reagovat >

Vložil: miki, 13. ledna 2012,16:31:36

Titulek: Kvalita překladu
Ty holky, co to překládaly, opravdu nevěděly ani to, jak správně přeložit "operační systém", ale obecnou angličtinu překládaly velice hezky, rozhodně mnohem líp, než různí poloamatérští smoliči, kteří překládají články do počítačových časopisů. Slovo "cry" určitě v angličtině znamená především plakat a mělo tento význam i v četných zmínkách v knize a pro "practical joke" snad v češtině ani výraz nemáme, nebo se pletu?
Reagovat >

Vložil: Radek, 13. ledna 2012,22:39:28

Titulek: RE: Kvalita překladu
Podle výkladového slovníku

http://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/cry

je na prvním místě skutečně brečet a až potom křičet, ale v kontextu si asi dovedu představit obě možnosti :).
Reagovat >

Vložil: Marek Prokop, 14. ledna 2012,10:20:30

Titulek: RE: Kvalita překladu
Practical joke je kanadský žertík (mimo jiné). Problém špatných překladatelů je, že neumějí česky. O zdrojový jazyk většinou tolik nejde.
Reagovat >

Vložil: Vladislav Kalina, 14. ledna 2012,17:15:30

Titulek: České překlady obecně
Ono s těmi českými překlady zahraničních knih je to mizérie obecně. Už si ani nepamatuji, kdy jsem naposled koupil přeloženou knihu. Jasně si pamatuji, že před cca. 10 lety jsem četl svoji první knihu o Javě, originál byl od O''Reilly, v češtině to vydal tuším Computer Press. Čtení té knihy mi vůbec nedávalo smysl, pořád se mluvilo o nějakých polích, ale nějak to nezapadalo dohromady. Tu knihu jsem tenkrát odložil, a až při čtení další Javové knihy jsem to pochopil. V Javě se používají termíny "array" (jako v každém jiném jazyce), a pak taky "field", což ale nemá s "array" zhola nic společného. Bohužel překladatelé té první knihy přeložily oba termíny jako "pole", čímž vznikl jeden velký zmatek. Od té doby jsem se snad s každou další přeloženou knihou utvrzoval v názoru, že české překlady stojí za prd, a posledních pár let už radši dávám přednost originálům, ať anglickým, nebo českým, ale vždy čtu raději to co napsal sám autor, než to co napsal překladatel který buď neuměl česky, nebo neuměl anglicky, nebo vůbec neporozuměl tomu co překládá, anebo ode všeho trochu.
Reagovat >

Vložil: jiw, 19. ledna 2012,18:15:33

Titulek: Vnímání Applu v ČR(a podobných) a USA
Nedá abych, sice pozdě, ale přece, nepřidal něco o Applu značce okolo které jsem se spíš nedobrovolně neochomýtal od ranných 90tých let.

Apple, narozdíl od IBM PC komaktibilních, měl striktní prodejní politiku jako labelu - hardware i OS byl jeden kus jednoho výrobce. Prodejci spadali pod regionálního (střední evropa, v jeden čas řízená ze Švýcarska) ředitele/zástupce Applu s danou koncovou cenou, jasnou marží (vysokou), takže s cenou je u nás mohl podběhnou s výrazným rozdílem každé "slušovice" bastlící PC AT skříně s OEM windows - pamatuje např na značku TESCO později AUTOCONT?

Bezkonurenční, a nemyslitelně jinak, byli pro produkční DTP grafiky a jak upadal Silicon Graphic, tak i filmové grafiky (to částečně zachytili pod PowerMac Gx). Tehdy i primárně pro Apply dělal a ladil produkty například Adobe (Photoshop, Premiere,... ale i RealBasic, nedoceněná věc). Bez ohledu na ergonomii Apple OS ovládání to bylo dáné vlastním tlačeným vývojem Motorola procesorů.

Pamatuju ještě na deklasující testy a videa, jak ukazují obrovský rozdíl mezi výkonem G4-5 a tehdejších Intel Pentíí v "běžném PC".

Krátce předtím se změnila obchodní politika (jobs byl pryč tuším), která chtěla v evropě (jen v US byl Apple Macintosh brán i jako kancelářská PC značka, tady kvůli vyšším cenám víc jako DTP produkční nebo frikulínská - minimální warez scéna a gamesy, blbě i kupování SW) provést akci Apple do každého supermarketu - obrovsky padly marže, uvolnila se síť prodejců, kdy Apply se dostali do dlouhých ceníku běžných PC prodejen - na to krachlo hodně lokálních Apple distributorů zajištujících servis a evangelizaci značky.

Po opuštění vlastního motorola procesoru a přechodu na Intel nad Applem zlomilo hůl hodně zastánců a výkonných uživatelů, kteří neshledali objektivní výhodu držet se dál značky (hrubý výpočet na stejném procesoru vlastní OS už moc neovlivní), která se začala profilovat jako stylová drahá věc.

To dokonal i odklon výrobců klíčových SW, kteří svoje produkty začali vypouštět a ladit primárně pro Windows (objevil se tehdy např Internet Explorer a MS Office pro Mac), např zmíněné Adobe - a se zpožděním vydávat pro Apply.

Pro mě, a tehdejší vášnivé uživatele a obdivovatele Applu, je dnešní Apple značka jen takové hitech elektronické zrcátko, do kterého vkládají spousty s prominutím kurvítek - předražené přehrávače a telefony u kterých nelze normálním způsobem vyměnit baterku (ipod nano vydržel tuším rok), proprietární konektory (Apple iMac držel dlouho FireWire namísto tehdy už jasného vítěze USB, neupgradovatelné komponenty), chybějící sloty (SDHC a USB v iphone/ipad), zacpaný itunes systém podle regionálního trhu a další omezení - nedivil bych se kdyby se objevil "softwarový placený upgrade" ve formě zvýšení výkonu nebo paměti. Zaseknutí spolupráce s Adobe nad Flash pluginem do iPad, prý kvůli výkonu a bezpečnosti - když je to tak svižný strojek a když i obyč. firefox umí na tři ťuky zakázat flash plugin mi přijde jako obyčejná přesilovaná, kde uživatel je ten poslední na koho se bere ohled.
Tyto věci mě jako technicky zaměřeného varují, že Apple dnes vyrábí předražené nahypované designované hračky, které může přebít jeden každý soft s dobrým UI designérem na jakémkoliv OS. Tento názor sdílí i lidé, které ve své době Apple defacto živil a byli ochotní se za značku servat.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 19. ledna 2012,21:55:13

Titulek: RE: Vnímání Applu v ČR(a podobných) a USA
Jj, 90. léta a Apple jako bůh každého DTPáka, co přezíravě shlížel na PCčkáře jako ubožáka, to byly časy ;-) A klasické dialogy: Mohl byste na jednu stránku dát text francouzsky a rusky? To na Applu nejde. Jak to, na mém XTčku to jde... To není počítač, ale hračka pro děti. A můžete udělat... Ne, to na Applu nejde. A pořád dokola ;-)
Zrovna nedávno jsem na to zase nostalgicky zavzpomínal, potřeboval jsem něco od grafika, dohadoval jsem to jen po telefonu a emailu a stále byly problémy s přenosem dat. Nakonec jsem celý zoufalý rezignoval: OK, necháme to nahrát na USB harddisk a pošleme messengerem, ať máme jistotu. Na druhém konci bylo chvíli ticho a pak jsem po letech zase uslyšel klasické "Na USB harddisku? Ehm, víte, to asi bude problém, my tu máme Apply" ;-)))
Reagovat >

Vložil: zajimavy, 17. června 2012,17:26:35

Titulek: nazor
Zajimavy nazor - pan Jobs - nejvetsi z upiru...

http://www.lupa.cz/clanky/facebook-je-ekologicka-katastrofa-lidske-duse-rozhovor-s-ebenem-moglenem/
Reagovat >

Vložil: Vlado, 6. ledna 2013,5:30:59

Titulek: Preklad
Učil som pätnásť rokov angličtinu, z toho trinásť v Prahe, a študentom som vždy hovoril, že "preklad je ako žena. Keď je pekný, nie je verný, a keď je verný, nie je pekný." Ale sú aj preklady, ktoré nie sú ani pekné, ani verné, ako asi tento. Preto už vyše dvadsať rokov nečítam preklady, čo nie je teraz až také ťažké, pretože už piaty rok žijem v USA. Nepáči sa mi totiž ani ten ekonóm, čo sa hrá na prezidenta...
Reagovat >
Odběr komentářů e-mailem

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn