Zpět | Přidat příspěvek

Vložil: Jan Korbel, 2. ledna 2014,22:51:36

Titulek: Až na ty dluhy
Největší výhradu mám k části "Krach světa se nekonal".
"Ale musím zde zopakovat věty již výše řečeno: léčíme rány let minulých. Pracně lepíme svět, který jsme si v období velkého mejdanu, kdy peníze pršely z nebes, kdy se stavělo pro nikoho, kdy se půjčovalo nemajetným, a kdy finanční sféra roztočila organizovaný zločin největšího kalibru v dějinách lidstva: zcela vědomě a plánovitě nasekala dluhy kolosálních rozměrů s vědomím, že je budeme muset v důsledku platit my všichni. Ale to se nestalo v roce 2013."

Ano, nestalo se to v roce 2013, ale také jsme s tím (my = svět) nic moc neudělali. Dluhy jsme jen nakupili, centrální banky tisknou. Zúčtování s dluhy nás teprve čeká a bude tak nepříjemné, že leckteré malé radikální skupiny dost možná získají mnohem víc příznivců. Asi tak jako NSDAP po roce 1929. My máme svůj "rok 1929" teprve před sebou. Zatím jsme "krizi" přelili větším množstvím peněz, takže jsme ji ukonejšili v jejím počátku. Nedošlo k žádné skutečné katarzi. Roky 2009-2013 nám jen zaručily, že to bude krize větší.
Reagovat >

Vložil: Jiří Knesl, 3. ledna 2014,7:51:31

Titulek: RE: Až na ty dluhy
Tak tak.

Až budou dluhy splacené a státy se obejdou s vyrovnanými rozpočty, tak můžeme mluvit o tom, že byla krize zažehnána, do té doby je to jako dávat feťákovi další a další heroin a myslet si, že když nemá absťák, že je vyléčen.

Ale nechci být negativní. Vše nej do Nového roku a ať se daří.
Reagovat >

Vložil: thr, 3. ledna 2014,8:31:10

Titulek: RE: Až na ty dluhy
Bohužel souhlasím...
Je poměrně reálné, že s odstupem pár let se rok 2013 bude vnímat jako rok, kdy byly problémy dočasně zameteny pod koberec, což sice může přinést čas k oddechu pro skutečné řešení, ovšem pokud nenastane, tak se malér jen prohloubí.
A řešením je skutečně asi pouze stav, kdy státní rozpočty budou vyrovnané alespoň po odečtení splátek úvěrů. Státní dluhy je v principu možné nezaplatit a "odepsat", jenže k čemu je to dobré v případě, že stát nevyjde ani když se jejich "proklínané zátěže" zbaví ??
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 3. ledna 2014,10:12:24

Titulek: RE: Až na ty dluhy
Pozor, mícháte dvě věci - krizi eurozóny (hrozba rozpadu, runu na tu či onou zemi, zhroucení finančního systému dominovým efektem) a zadluženost.

Od hrozby toho prvního jsme se skutečně už dokázali hodně vzdálit - nebezpečí sice pořád "dřímá", ale je nesrovnatelně vzdálenější než v letech, řekněme, 2009-2010.

Zadluženost tu samozřejmě stále je - jak byste ji ostatně chtěli vyřešit? Dluhy jsou v krátké době nesplatitelné a možná že i v dlouhé době. Ale přinejmenším se podařilo i u hříšníků jako je Řecko dosáhnout podstatných úspor ve fungování státu, dnes je dokonce rozpočtový schodek Řecka nižší než ČR. Souhlasím naprosto s tím, že problém není vyřešen, ale veřejné rozpočty vlastně všech zemí EU jsou dnes podstatně zdravější než před pár lety. Tedy jistě nikoli "vyřešení", ale krok dopředu, jakýsi nutný předpoklad k vyřešení nebo k dalšímu pokroku (např. uzákonění dluhých brzd, možné jednání o oddlužení atd.).
Reagovat >

Vložil: thr, 3. ledna 2014,10:58:06

Titulek: RE: Až na ty dluhy
Promiňte, ale v tomto jste poněkud naivní. Právě ta rizika eurozóny jsou příkladem zametení pod koberec, hlavní příčinu bych viděl ve volbách v Německu, kdy v podstatě žádná strana neměla zájem na vyhrocení dění v této oblasti. Vůbec ale není jisté, jak dlouho se tato idylka udrží...

Byl bych samozřejmě velmi rád, kdybyste měl pravdu vy s vaším optimističtějším názorem - co si budeme povídat, další rozkolísání EU by pro nás nebylo nic příjemného. Ale bohužel jsem přesvědčen, že vyhráno ještě zdaleka není :-(
Reagovat >

Vložil: thr, 3. ledna 2014,8:41:49

Titulek: Ad boj proti korupci
Co se týče boje proti korupci, tak souhlasím s panem Hlavenkou, že se některé věci podařily. Na druhé straně ale i zde se právě v roce 2013 staly některé věci, které jsou spíš časovanou bombou.
Tou patrně největší je činnost policie vedoucí k pádu Nečasovy vlády - v podstatě to pěkně shrnuje dnešní úvodník NP http://neviditelnypes.lidovky.cz/co-dal-doktore-0fg-/p_cirkus.aspx?c=A140102_225152_p_cirkus_wag . Pokud se opravdu z této kauzy "neurodí" něco smysluplného, tak to celé skončí pořádnou ostudou a patrně velkým poklesem podpory protikorupčních aktivit. Nehledě k tomu, že pokud by se ukázalo, že Ištván a Šlachta od začátku na "kmotry" neměli v podstatě nic, tak pak by celá věc hraničila s aranžovaným státním převratem...

Další časovaná bomba je proces s Davidem Rathem, aktuální rozhodnutí Ústavního soudu o nezákonosti vazby je na pováženou, jenže ono to začíná zavánět i značným rizikem zhroucení procesu jako celku. A následky si asi lze domyslet snadno...
Je tu ještě jistá šance, že to nakonec dopadne "dobře", ale pokud ne, tak budou důsledky pro boj s korupcí opravdu zásadní.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 3. ledna 2014,10:19:52

Titulek: RE: Ad boj proti korupci
Myslím, že silně přeháníte. Proces s Rathem není časovaná bomba ve smyslu vašich úvah. Prostě jen byl zbytečně držen ve vyšetřovačce - což ostatně říkám už dlouho. Člověku má být sděleno obvinění, má být vyslechnut a propuštěn, a dále vyšetřován na svobodě - to je standard.

K akci Ištván-Šlachta. Toto spíš vidím jako výsledek standardního boje na policajty a na indiány, jak jsme si hráli v dětství. Holt jednou zvítězí jeden a jindy druhý - tady prostě zločinci dovedně zametají stopy, a podezření, pravděpodobně silné a zcela oprávněné, se (zatím) nepodařilo přetavit v důkazní baterii, která by stačila k odsouzení. Jedná se tu o korupci, nesmírně obtížně dokazatelnou, ne vraždu nebo krádež, navíc pár let starou.
I zde je potřeba zachovat si zdravý rozum. To, že zde nedojde k odsouzení (a možná ani k obvinění) lidí kolem Grygárka, Janouška, Rittiga atd., neznamená, že v Česku není korupce a že má protikorupční zápal pominout. Naopak: je to indikace, že se zde něco špatného dělo (torpédování vyšetřování v případě MUS, což je nepochybně zvěrstvo), ale nebyl dostatek průkazných materiálů. A o to více je potřeba zvýšit protikorupční "zápal" ve smyslu prevence, tedy v "omezování prostoru korupce", což ostatně Česku radí všichni světoví protikorupční experti a funguje to venku.
Reagovat >

Vložil: thr, 3. ledna 2014,10:48:10

Titulek: RE: Ad boj proti korupci
Obávám se, že proces s Rathem podceňujete... Ta dlouhá vazba je jasná, ale opravdu si myslíte, že jeho případné osvobození nebude veliká až fatální rána pro důvěryhodnost řady lidí zapojených do protikorupčních kauz, v čele s Bradáčovou? A tohle se bohužel nedá vyloučit, že se žalobce vůči Rathovi začíná dostávat do velké důkazní tísně se popřít nedá. Jistě, to neznamená, že je dotyčný skutečně nevinný, hodně je o schopné obhajobě, ale s tím jaksi musel žalobce počítat.

A ta druhá část -promiňte, ale to co píšete je dost nehorázné. V demokratickém státě je přeci opravdu nepřijatelné něco rozjet a doufat, že se při zatýkání objeví nějaké důkazy, ovšem zvolna to začíná vypadat, že přesně toto se stalo. Dotyčným orgánům to zatím prochází proto, že se v době voleb jejich akce části politické scény vyloženě hodila a ostatní se v tom moc nechtěli vrtat, existovala i řekněme "společenská poptávka", to ale nic nemění na tom, že to bylo velice svérázné. Ale nepokládám za příliš pravděpodobné, že bude možno takto pokračovat i v případě, že se u nás situace poněkud stabilizuje.
A jsme zas u toho samého - já si vůbec nemyslím, že ti, kteří byli při této akci zadrženi, jsou úplně čistí, v případě naposled obviněného Grygárka se dokonce kloním k tomu, že dotyčný má másla na hlavě vyloženě hodně. Jenže právě proto mi průběh vyšetřování vadí - ono to totiž paradoxně může skutečným lumpům spíš pomoci k zahlazení stop atd. A co především, případný neúspěch akce zcela jistě vámi zmíněný "zápal" musí značně utlumit.
Nepříjemná otázka - není to nakonec záměr??
Reagovat >

Vložil: Václav Kadlec, 3. ledna 2014,15:09:24

Titulek: RE: Ad boj proti korupci
Nehledejte ve věcech, co v nich není (nebo co fakt nemůžeme vědět, že by v nich bylo).

Proces s Rathem není nic než proces s Rathem. I kdyby Rath byl nakonec osvobozen, žádná rána do vazu to pro vyšetřovatele ani pro Bradáčovou nebude, bude to prostě další z mnoha sporů, které vedou, některé vyhrají (seženou dobré důzaky), některé prohrají (důkazy nestačí). Efekt je tak jako tak (už teď, bez ohledu na výsledek Rathova procesu) ten, že korupčníci mají těžší život, protože dobře vědí, že "po nich někdo jde". Jestli zrovna Rath bude odsouzen nebo ne, na tom nic nezmění. Mimochodem, vy jste zaregistroval, že žalobce se proti Rathovi dostává do "velké důkazní tísně"? Můžete k tomu uvést nějaký odkaz?

A ad druhá část - v demokratickém státě je především nehorázné (i když určitě ne ojedinělé) vládnout tak, jak vládl Petr Nečas s Janou Nagyovou. Pokud policie zjistila, že Nagyová zneužívá rozvědku, a přišla ji za to vzít k podání vysvětlení a následně obvinit, není na tom co řešit. To, že výsledkem byl (zcela logicky) pád vlády, těžko klást za vinu policii: může si za to jen a pouze Nečas a Nagyová.

No a že policie udělala velkou šťáru na kmotry a není z ní zatím výsledek, mě taky dost štve, ale umím si představit, že to třeba bylo tak, že policie dobře věděla a ví, co kmotři dělají (měli třeba odposlechy nebo aspoň nějaké jiné indicie), dost dlouho to sledovali, a pak se rozhodli jednoho krásného dne zasáhnout a věřili, že výslechy, prohlídkami, zabavením dokumentů, počítačů atd. získají pořádné důkazy. Možná je nezískali, možná něco ještě vyhodnocují, to nevím, možná nakonec kmotry obviní, možná ne, to taky nevím, ale nemyslím, že ten zásah byl nedůvodným přehnaným zavrženíhodným útokem zdivočelé policie na nebohé nevinné překvapené neposkvrněné skautíky, ale zásahem proti ... velmi sprostým podezřelým:) na základě velmi silných indicií, a takové zásahy naopak od policie očekávám.
Reagovat >

Vložil: thr, 4. ledna 2014,10:28:41

Titulek: RE: Ad boj proti korupci
Kdyby policie sebrala v klidu Nagyovou a zpravodajce, tak je vše v pořádku. Tady zřejmě byly získané důkazy dostatečné (i když s právní kvalifikací to bude všelijaké, ale to už není tak docela věc policie) , takže tuto část zásahu by bylo možno jen pochválit. Mimochodem na pád vlády by to nejspíš stačilo také...
Jenže jaksi policie rozehrála podstatně monstróznější akci a prakticky vše ostatní se buď už sesypalo anebo zatím nebylo předvedeno nic.
Já bych strašně rád věřil, že z toho ještě něco bude, ale popravdě tomu už moc nevěřím.
Reagovat >

Vložil: Václav Kadlec, 4. ledna 2014,20:14:41

Titulek: RE: Ad boj proti korupci
Jo, souhlasím s vámi, jen já tomu pořád ještě trochu věřím, že z toho něco bude:) A kdyby náhodou nebylo, asi bych věřil, že se kmotrům podařilo velmi šikovně zamést stopy, takže policie prostě nedokázala ze zabavených věcí ani z výslechů atd. vytěžit žádný důkaz stačící aspoň na obvinění.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 3. ledna 2014,15:54:08

Titulek: RE: Ad boj proti korupci
Prosím, kde vidíte byť i náznak "případného osvobození" Ratha? Jeho puštění z vyšetřeovací vazby s vlastním procesem (tedy zda mají důkazy - nemají důkazy) vůbec nic společného. Soud probíhá, je veřejný, takže informací z něj je poměrně dost a z toho, co je známo, se mně zdá, že důkazů je sesbíráno tak na pět podobných procesů...

K druhému procesu: především, ani v ani já nevíme, jaké indicie, svědectví, důkazy atd. má vyšetřující strana k dispozici, jaké měla na začátku, jaké má nyní. Velice silně pochybuju, že právě tak pedantský žalobce, jako je Ištvan, by se pustil do zatýkání a zavírání lidí jenom na základě nějakých náznaků. Pokud ano, je to nehorázno, to souhlasím. Ale vyčkal bych tady ještě dalšího vývoje.
Mimochodem už ta - celkem jasně prokázaná - věc se zneužíváním vojenského zpravodajství ke sledování manželky milenkou je pochopitelně zhůvěřilost a je docela dobře, že následoval tvrdý zásah.
Reagovat >

Vložil: pedro, 5. ledna 2014,11:46:42

Titulek: Vidím to bledě :-)
Nějak mě nestihl Váš optimismus v těchto věcech. Pokud jde o různé kauzy, ono je možné, že to co nyní vidíme nejsou věci z bezprostřední minulosti, ale to je řekl bych vlastnost jakéhokoliv vyšetřování (ať už policejního nebo investigativní práce novinářů). Nota bene při pohledu do nejvyšších pater politiky mně nepřipadá, že bychom sledovali nějaké zlepšní - Nagyová, "nakupování" poslanců, podezřelé IT zakázky atd. Pokud jde o (světovou) ekonomiku, perfektně to vystihl J. Korbel.

Rekonstrukce státu je jistě velmi dobrá iniciativa, pouze bych upozornil, že za ní stojí prakticky všichni, kdo mají v ČR nějaké relevantní zkušenosti s bojem s korupcí (není to iniciativa mladých). Druhá věc je, zda, jak rychle a v jaké podobě bude nastupující vládní koalice tyto zákony uvádět v praxi. Máme neblahé zkušenosti. Vezměte si, že zákon o státní službě je přijatý již 10 let. Zrušení anonymních akcií sice proběhlo, ovšem v jakési kastrované verzi se zadními vrátky a minimálním dopadem na veřejné tendry.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 6. ledna 2014,10:55:05

Titulek: Kauzy pro kolegu thr
1) Nepřejímejme prosím tyhle manipulace. Klausovi jsme všichni přistoupili na to, že distancování se od nezákonného financování strany je "Sarajevský atentát", ale nedělejme to samé u Nečase o 15 let později. Nečas nepadl v důsledku "státního převratu prokurátorů", ale protože na něj prasklo, že jeho nejbližší spolupracovnice a milenka v jedné osobě skandálně zneužívala tajnou službu. Je úplně jedno zda bude či nebude trestně odsouzená (možná na to není z její strany paragraf, možná jí dá Viróza milost, co já vím), ale ten skandál sám o sobě znamená v demokracii konec politika. Že česká Ústava stanovuje, že pád předsedy vlády znamená zároveň pád vlády je naše ústavnost, to platí už 20 let, tu Ištván nepsal. Mimochodem kauza uplácení 3 (ex)poslanců ODS důvodem pádu nebyla, tam Nečas vždy tvrdil, že to bylo OK, odstoupil čistě kvůli Nagyové.

2) Ono se tomu sice říká "Rathova kauza", ale to není přesné označení. To je kauza "Kott-Pancová", oni byli jádro kauzy, na ně byly nasazené odposlechy, oni jednali o úplatcích, oni organizovali ty manipulace atd. atd. Že se díky tomu namočila spousta lidí z jejich okolí, jako např. právě Rath, nebo třeba šéf Metrostavu (který ale "zázračně" obviněn nebyl :-) je věc jiná.
Čili i kdyby Rath odsouzen nebyl (jako že to je celkem pravděpodobné), u Kotta a Pancové to mají celkem ložené a kauza tedy těžko "vyšumí do ztracena". Taky si všimněte, že zatímco Rath se usilovně hájí protože pořád vidí možnost jak to okecat, Kott s Pancovou to od začátku zařízli a vůbec nevypovídají.
Reagovat >

Vložil: thr, 8. ledna 2014,13:26:15

Titulek: RE: Kauzy pro kolegu thr
Pozor, s druhým odstavcem s vámi do velké míry souhlasím - také si myslím, že je tu možná varianta, že se z toho Rath "vykecá", ale alespoň dojde k odsouzení dalších zapojených do korupce, což je pořád lepší než nic. Pouze si myslím, že i tento možný scénář by pro další aktivity nebyl právě moc povzbudivý, více se asi v názoru nelišíme.

Ovšem co se týče toho prvního, tak to vidím trochu jinak. Nečas padl především kvůli té celkové monstróznosti akce, kdy byla Nagyová doplněna o velmi pochybné zatčení několika (ex)poslanců, u kterých byla mimochodem hodnota zmíněné "trafiky" jen zlomkem třeba proti tomu, co dostal svého času Špidla, aby nemohl škodit Grossovi. K tomu tu ještě byla značná snaha vzbudit dojem, že to je celé jen malá část velkého boje s kmotry, což se zatím dost vytrácí, to samé ty pohádky o "hromadách zlata" atd.
Nejsem si zas tak moc jistý, že by vláda padla i v případě, že by policie vyrukovala jen s tím, co podle všeho měli celkem podloženo, tedy kauza Nagyová. Pokud to berete tak, že je dobře, že to větší "rozmáchnutí" vedlo k pádu vlády, než aby se to nějak zametlo pod koberec, tak s tím bych mimocodem i byl v jistém smyslu ochoten souhlasit (důvody by byly na déle). Jenže i přes tento postoj pro Nečase v podstatě nepříliš lichotivý postoj se nemohu zbavit "blbého pocitu" z toho, zda je opravdu tohle celé jen náhoda...
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 8. ledna 2014,14:39:02

Titulek: RE: Kauzy pro kolegu thr
Souhlasím s tím, že Nečas padl víceméně zbytečně a že v tom byl (téměř) nevinně. Je otázka, zda to byl nějaký boční záměr celé akce - já si myslím, že ne, že takhle něco zakonspirovat je hodně obtížné a že nakonec i Ištvan a Šlachta čubrněli, jak šílená mediální aféra se z toho vyvinula: oni ze svého pohledu udělali celkem standardní policejní akci, akorát trochu na nestandardních místech. On spíš život ukazuje, že věci si žijí svým vlastním životem a nejde nic předvídat, natož tak plánovat a konspirovat.


Dodám nicméně k vlastní kauze: ono se ukázalo (a prolátlo), že úřad vlády funguje tak, že namísto aby tam byl šéfem premiér, který dává befély svým podřízeným, tak tam železnou rukou vládla carevna (její "oficiální" přezdívka) Nagyová, která rozhoduje, kdo bude k Nečasovi vpuštěn, o čem s ním smí nebo nesmí hovořit, a která ostatní úkolovala "Nečasovým jménem", často asi i bez jeho vědomí. Tohle je samozřejmě velké manažerské selhání Petra Nečase, dokreslené ještě tím, že je to jeho milenka, ač byl ženat. Mám pocit, že tohle profesní selhání bylo velké a zřetelné, a že s tímto "flekem" na profesní kariéře bylo pro Nečase docela těžké pokračovat ve funkci.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 9. ledna 2014,10:50:57

Titulek: RE: Kauzy pro kolegu thr
Manažerským selháním bych to zase nenazval, tohle je u vysoce postavených managorů i politiků normální, že jim vládne tajemník/sekretářka, která rozhoduje kdo k nim může a jaké informace dostanou, protože oni se musí opravdu věnovat jiným věcem. Ovšem tím, že to byla jeho dlouholetá pravá ruka a milenka za ní má automaticky politickou odpovědnost a jakmile prasklo, jak úkolovala tajnou službu vůči jeho "budoucí exmanželce" či k diskreditaci podřízených, je to pro ní i pro něho politická konečná, to nemá s posuzováním trestně právní odpovědnosti moc co dělat...
Že pád premiéra znamená pád vlády, ať už kvůli milence nebo že ho třeba porazí trolejbus, vyplývá z naší Ústavy, to tak holt je. Uznávám, že být tam Schwarzenegger, mohl by se pokusit o znovunastolení stejné vlády bez Nečase, ovšem jak se ukázalo stejně neměli 101 hlasů, takže by to asi byla také vláda bez důvěry... I když s prezidentem na zády by těch pár hlasů mohli splašit. Buď jak buď to už je jiný příběh, Nečas kvůli Nagyové a její odhalené činnosti prostě skončil musel. To nebyl žádný "převrat prokurátorů".

Dokonce i skandální a ve světě bezprecedentní rozhodnutí NS, že poslanec smí brát bez omezení úplatky za své hlasování v PSP ČR, protože takové jednání je vždy kryté nezrušitelnou indemnitou na konec setrvání Nečase ve funkci nemělo vliv...
Reagovat >

Vložil: Jiho, 6. ledna 2014,11:02:07

Titulek: Další pozitivum 2013 vnitropoliticky
S panem H. v hodnocení 2013 souhlasím a doplnil bych ještě jedno velké pozitivum (není úplně původní, je trochu od Žáka):

Díky posledním měsícům Klause (zejména amnestie) a krokům Zemana se konečně začíná odzbošťovávat funkce prezidenta, což je neblahý jev co sebou táhneme už od Masaryka. Jak stanula jakákoliv figura na piedestalu prezidenta a zasedla na bájném "Hradě", začali jsme se aspoň trochu klanět, ať už jsme si o tom člověku původně mysleli cokoliv Byť prezident nemíval velké pravomoci, vždy jsme "éry" dělili podle prezidentů, od roku 1918 doteď atd. Volání po prostém "civilním a úřednickém" prezidentovi bylo marnost.
Pravda, nakonec to přišlo trochu z jiné strany, ale po roce 2013 už vnímáme prezidenta jako jednoho z politiků, nic víc nic míň, Není to ikona na školních zdech, není to nekritizovatelný polobůh. A to je do budoucna dobře :-)
Reagovat >

Vložil: pedro, 6. ledna 2014,21:43:50

Titulek: RE: Další pozitivum 2013 vnitropoliticky
Pominu určitý sarkasmus. To není pozitivum. To je důkaz neblahé skutečnosti, že nejsme schopni vygenerovat osobnost, který by takové nadstandardní zacházení vzhledem ke svým kvalitám snesla. Doufám, že si to nikdo nevysvětlí, že Schwarzenberg takovou osobností je, tak jsem to opravdu nemyslel, byť věřím tomu, že by tak s ním bylo zacházeno :-)
Reagovat >
Odběr komentářů e-mailem

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn