Zpět | Přidat příspěvek

Vložil: Martin, 18. února 2008,9:55:55

Titulek: dnes bohužel slabé
V nadpisu a perexu je položená otázka, na kterou jste ovšem nepřinesl odpověď. Nikdo nechápe, jak se může slabý škvár, jako je HP, takhle vyhoupnout do nesmrtelnosti. Vysvětlení o marketingu a podobnosti fantasy světa s realitou je slabé, takových knih už bylo. Fantasy ság, nabitých dějem taky. Přesto pouze HP drtivě uspěl. Proč zrovna on?
Reagovat >

Vložil: kenny, 18. února 2008,10:01:42

Titulek: RE: dnes bohužel slabé
Hm, já jsem si to tam přečetl a (i coby knihkupec) s tím celkem souhlasím: Harry Potter měl tak brutální marketing jako žádná kniha předtím. Děcka po tom doslova bláznily, aniž věděly, co je vlastně uvnitř. Děcka jdou zblbnout snadno, a u HP se do toho vrazily prachy a povedlo se to.
Reagovat >

Vložil: Taurus, 18. února 2008,10:32:51

Titulek: pop kultura
Já myslím, že to je stejný fenomén jako s pop stars -- prostě v jednu chvíli nějaká knížka překročí kritickou hranici počtu recenzí či čeho, a následně ji ostatní čtou už jen proto, aby věděli, o čem se mluví... stejné to bylo s tou slátaninou Šifra mistra Leonarda, a kde je jí dnes konec. Ani Tom Hanks ji nezachránil.
No a mezi dětmi je to ještě horší -- když něco frčí, nemít to, znamená minimálně být "out".
U HP to je znásobeno tím, že se navíc velmi dobře čte, místy je vtipný a místy i napínavý. Prostě dobré řemeslo. Tomu se ten marketing pak dělá snáz.
Reagovat >

Vložil: Petr Staníček, 18. února 2008,10:37:32

Titulek: Offtopic
Díky za tu zmínku o Coelhovi. Už jsem si myslel, že jsem prostě jen divnej a se svým názorem na něj osamocený exot. Přečetl jsem od něj jedenapůl knížky a nikdy víc už to podstupovat nehodlám. Takový Alchymista, to je esence planých žvástů na příběhu, který znají už děti ze školky z Tisíce a jedné noci. Dá se to převyprávět na stovky způsobů, třeba třeskutě k popukání jako Zdeněk Šmíd (Strašidla a krásné panny), anebo školometsky a k uzoufání nudně jako Coelho. Já celou dobu čekal, že do toho příběhu třeba vnesl nějaký zásadní zvrat, něco úžasného navíc, když byla ta knížka tak obrovský celosvětový úspěch - a když jsem ke konci zjistil, že vůbec ne, že na tom nezměnil ani čárku, tu knížku jsem málem vztekle zahodil. Coelha fakt ne. [konec offtopiku]

Nicméně s tím hodnocením Pottera tak úplně nesouhlasím. Mně nadchl ještě dávno před začátkem celé té potterománie a později se mi ty knížky líbily nadále i navzdory té mediální masáži, která zuřila kolem. Navíc jsem si všiml, že spousta lidí (neříkám, že autor tohoto článku) hodnotí to Rowlingové dílo i hodně podle filmů - já viděl první film až poté, co jsem měl přečteny asi tři díly knížky a beru ty filmy stále jako jakýsi paralelní svět. Zajímavý doplněk, pokus o cosi, co ale má s těmi knížkami společné jen málo. Taková letmá ilustrace, která se s knížkou nedá ani srovnávat. Se spoustou zmíněných lapsů bych určitě souhlasil, redukce těch 700 stran na polovinu by celku rozhodně prospěla, trapná závěrečná kapitola Která Musela Být Kvůli Jednomu Slibu, občasné nelogičnosti a řešení vis maior (s tou laní to bylo fakt divný!) atd. Ale osobně jsem žádnou paralelu s Tolkienem nevnímal (jakkoli ho mám načteného) a naopak jsem dost obdivoval až nadprůměrnou konzistenci celého příběhu, jak to má Rowlingová postavené, sesumírované a jak to drží pokupě. Ale nejsem žádný odborný kritik, jen prostý čtenář.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 18. února 2008,15:02:10

Titulek: RE: Offtopic
Ahoj,
já si myslím, že Coelho je příšerný šarlatán, takový, jakých na světě moc není, a že navíc jeho knihy jsou brutální katolickou agitkou, skrytou za "velkou literaturu". Nic proti agitkám, mají právo na život, ale musí na nich být napsáno "POZOR - AGITKA"; Coelho mě přijde jako scientologové, kteří lákají lidi na "vědecké pochopení světa", na to uloví pár prostinkých dušiček, pro které pak odhalení, že je to vlastně zotročující náboženská sekta, přichází příliš pozdě - už jsou lapení.
Mimochodem na frankfurtském veletrhu jsem předloni Coelha potkal: za ním se táhl zástup žen neurčitého věku, které líbaly zemi, po které šel...


Jinak ještě k Potterovi: jestli to vyznělo, že je to nějaká špatná literatuta, tak to jsem nechtěl :). I já jsem si první díly přečetl s chutí, ty další ale už víceméně z povinnosti ("nenechat knihu nedočtenou" - o sérii to platí taky), a ke konci, jak to bylo čím dál tím víc Tolkienesque, jsem se fakt děsil otočit stránku, jestli z ní nezačnou ještě skákat hobiti. Máš pravdu i v tom, že všechny ty genealogie tam nakonec celkem daly smysl, i když na svých výtkách si stojím - méně mohlo být více, ke konci spíš emeslo, a tak dál. Prostě dobré počtení, ale zase nic víc...

Reagovat >

Vložil: Adam Šnobl, 18. února 2008,22:52:39

Titulek: RE: Offtopic
K tomu Coelhovi... můj oblíbený odkaz :-)
http://www.iliteratura.cz/clanek.asp?polozkaID=11163
Reagovat >

Vložil: Michal Illich, 18. února 2008,11:25:19

Titulek: proc? narnie
1. Kdyz je to s dalsimi dily tak literarne spatne, proc je tedy ctete? (teda aspon to detailni liceni na me pusobi, ze jste je cetl)

2. To skloubeni realneho sveta a paralelniho fantasy sveta take neni nic noveho - je to opsane z letopisu Narnie. Akorat v HP se tam jezdi vlakem, do Narnie se jde skrini (teda aspon v prvnim dile).
Reagovat >

Vložil: Rudidlo, 18. února 2008,11:35:05

Titulek: Coelha neznám,
přesto jsem rád, že si jej už nemusím kupovat.
Reagovat >

Vložil: Rudidlo, 18. února 2008,11:36:16

Titulek: RE: Coelha neznám,
Ještě doplním - dcera je úplně šílená do HP, mě to nějak nevzalo, ale proč těm, kterým se to líbí tento pocit brát, že?
Reagovat >

Vložil: 2x4b, 18. února 2008,12:11:35

Titulek: RE: Coelha neznám,
Děti jsou násobně náchylnější k mániím a manipulaci = snadno získané peníze.
Reagovat >

Vložil: Curo, 18. února 2008,12:30:52

Titulek: RE: Coelha neznám,
Proč vše, co vydělá peníze, je vnímáno jako něco špatného?
Ano, byla k tomu mediální masáž, ale titul je to podle reakcí okolí prostě kvalitní a líbí se většině (četl to můj děd, matka, sestra, spolužáci tehdy na škole, téměř všichni v okolí a ještě před vydáním prvního filmu), což tak trochu říká (díky tomu, že to dočetli), že se nejedná o ty-víš-jaký propadák.
Reagovat >

Vložil: Martin, 18. února 2008,13:41:22

Titulek: RE: Coelha neznám,
To je ale ta podstata, ke které se chci dostat. Proč byla mediální masáž právě k Potterovi? Co způsobilo ten efekt sněhové koule, kvůli kterému to četlo celé vaše okolí? Nejde o to, že je Potter relativně čitelný, ale proč neuspěly jiné knihy, které jsou objektivně mnohem lepší?

Četlo vaše okolí třeba Goodkinda, Eddingse, Tolkiena, Zelaznyho...? Všechno jsou to autoři geniálních fantasy sérií, jejichž prodejnost se s Potterem nedá srovnat. Předpokládám, že kdyby lidé kolem vás četli tohle, po Harrym by ani nevzdechli.

Jakým způsobem ale došlo k tomu, že masovkou je právě HP? Kvalitou příběhu to rozhodně není.
Reagovat >

Vložil: Keff, 18. února 2008,15:01:53

Titulek: RE: Coelha neznám,
Nechci urazit, ale říkal jsem si že je fajn že jsem se dozvěděl o třech nových autorech, a tak jsem se jal googlit:

Goodkind: Meč pravdy - ať je jak chce dobrý, 20 dílů už je mimo rozsah naprosté většiny čtenářů (rozumným potterovským tempem by to dalo 40 let s Goodkindem, to IMHO nevydrží sebelepší série a méně je více)

Eddings: první recenze v googlu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/literat/eddings.htm "Typický představitel komerčního psaní. Chrlí jedeni díl za druhým. V poslední době dokonce píše stále o těch samých událostech, ale pokaždé z pohledu jiného účastníka děje. Stále se ale jeho knihy velice dobře čtou. Zvláště série Elénium a Tamuli jsou vynikající."
- dobrý autor se podle mě nepozná tak, že musíme přehazovat plevy abychom našli dvě série zrna, a pokud je pravda to, že má drzost naplnit několik nových knížek popisem starého příběhu z pohledu jiné osoby, není to pro mě rafinovanost, ale totální vyčerpání materiálu (takové zaujetí bych čekal o dokumentech o WW2). Opět chápu proč komerčně tolik neuspěl.

A Zelazny? třeba http://lege.cz/kocka/zelaz01.htm :
"Mé jméno je Bond
Pokud se český čtenář namlsal na ke konci sice už poněkud nastavovaném, ale jinak vcelku roztomile imaginativním cyklu o Amberu, byl nejspíš právem zklamán dalšími kreacemi Rogera Zelaznyho, jichž se mu od té doby dostalo (pomineme-li zdařile legrační výsledek autorské spolupráce s Sheckleym Přines mi hlavu čarovného prince). Alej Prokletí byla snad v době svého vzniku zajímavá, ale vyčpěla s rychlostí u sci-fi dost nezvyklou; povídkovou fantasy slátaninou Prokletý Delviš se Laser zavděčil snad jen těm nejortodoxnějším conanovcům, ale spíš ani těm ne. Valné nadšení zřejmě nevzbudí ani poslední Zelaznyho opus MÉ JMÉNO JE LEGIE, kterým nás obšťastnilo nové ostravské nakladatelství Aradan." - to také nezní jako autor s konzistentní kvalitou, "nejortodoxnější conanovci" asi nebudou tak silnou zákaznickou skupinou jako "děti od 8 do 100 let" u HP :)
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 18. února 2008,15:10:34

Titulek: RE: Coelha neznám,
Pozor, především jedna věc: Eddings, Zelazny, Goodking, to NEJSOU knihy pro desetileté děti, Potter ano. To jsou všechno fantasy pro dospělé. Dospělí milovníci fantasy (ano, jsme všichni mladí, ale už nejsme děti :) nepotřebují mediální masáž, čtou často DESÍTKY autorů a stovky knih. Milovníci určitého žánru nebo sub-žánru si často kupují všechno, co z tohoto oboru vyšlo - proč tedy masáž?

Ale k Potterovi. Pokud by šlo o jednu knihu, tak by se velká marketingová masáž nevyplatila. Jeden titul má poměrně krátkou dobu života, nic na nej nenavazuje, těžko vzbudit nějakou "setrvalou vlnu nadšení" pro jediný titul, který přijde a odejde - například tak, aby se dalo masívně vydělávat na prodeji licencí na čokolády Harry Potter, brýle Harry Potter, atd. atd. Nicméně pokud vidíte, že tady je šance vybudovat fenomén, který vydrží deset i více let, který si sám vždycky za rok "přitopí pod kotel" a ještě na tom vydělá (tj. v jednom roce film - v dalším kniha - v dalším film - v dalším kniha atd.), tak máte v ruce geniální marketingový projekt, u kterého se investice bohatě vrátí.

Ještě jste zmiňoval Tolkiena: to je samozřejmě "praotec" žánru, ale Tolkiena nelze čtenářům servírovat tajuplně po dávkách jako Rowlingovou. Tolkien to totiž už všecko napsal před padesáti lety, takže vydat někdy v roce 2005 první dva díly Pána prstenů a pak nechat čtenáře "hádat, jak to asi dopadne"... tak to by moc dobře nedopadlo :)
Reagovat >

Vložil: Richard Bukovansky, 18. února 2008,16:36:48

Titulek: Ad Tolkien jako praotec zanru
Ja bych ho spise nazval "definovatelem" fantasy zanru. Pred Tolkienem uz vychazely fantasy knizky, ale Tolkien to tak nejak vsechno v tomto zanru pojmenoval a nastavil.

A pokud by nekdo chtel vydavat LOTR, tak by mel zacit Hobitem... ;-)
Reagovat >

Vložil: 2x4b, 18. února 2008,17:30:06

Titulek: RE: Ad Tolkien jako praotec zanru
A není to všechno jen o tom, zda má autor dost soudnosti na to, aby věděl, kdy přestat? A když se na to tak dívám, oni ti autoři asi nikdy nedokáží odhadnout míru. Většinou radši umřou, než aby s tím psaním přestali.
Reagovat >

Vložil: Honza, 19. února 2008,8:09:02

Titulek: RE: Ad Tolkien jako praotec zanru
Je zajímavé, že pokud se někde zmíní Tolkien, automaticky si k němu přiřadí LOTR a Hobita. I toto jsou ale knihy pro děti, můžeme polemizovat o tom, pro jak odrostlé. Nějak se zapomíná na Silmarillion (vím, že ho vydal až jeho syn), který je o moc lepší než výše zmiňované.
Reagovat >

Vložil: TomD, 18. února 2008,22:12:02

Titulek: RE: Coelha neznám,
"... Tolkiena nelze čtenářům servírovat tajuplně po dávkách jako Rowlingovou ..."

No vidíš, a přesně tohle se povedlo filmové verzi Pána Prstenů. Jeden díl, rok (nebo jak dlouho) pauza. Osobně znám spoustu lidí, kteří Tolkiena předtím nečetli a ptali se mě, co je to za blbou knížku, že je taková neukončená :)

A samozřejmě celý rok mezi díly mohl marketing řádit. Knížky, trička, prsteny, hry stolní i počítačové, loga do mobilu...
Reagovat >

Vložil: jan korbel, 18. února 2008,23:14:45

Titulek: Marketing rozhodně není všechno
"
Úspěch Harryho Pottera není dán literární kvalitou celé série, i když první díl je vynikající. Na Potterovi je geniální smíchání běžné reality, kterou všichni (tj. my mudlové) známe, s paralelním kouzelnickým světem, který je všude kolem nás, ale my o něm nevíme. Potter dává dětským čtenářům tušit, že něco takového mohou zažít taky…
"

Není tohle snad ta literární kvalita? Napsat to tak, aby nás to zaujalo?

Jinak, marketing pomůže, ale myslím, že by se nás tu většina shodla na tom, že jsme se k Harrymu dostali starým dobrým word-of-mouth a ne nějakou masáží. Navíc si nemyslím, že platí Fanánkovo "No, ona se tomu udělá reklama a lidi si to stejně koupí". Rozhodně ne, v tomhle měřítku. To už musí být podloženo kvalitou.

A tady už jsme na tenkém ledě. Co je to kvalitní kniha? Záleží samozřejmě na tom kdy a pro koho.

Srovnání s Tolkienem sedí jen v tom, že obě série nějakým zvláštním způsobem zaujali čtenáře od dětí po dospělé obého pohlaví. Jinak bych žádné záměrné paralely nehledal.

Nemám problém vybrat nejslabší díl - Order of the Phoenix, hned za ním Goblet of Fire - ale vybrat ze zbylých ten nejlepší je těžké. Nakonec bych asi zvolil Prisoner of Azkaban a na záda mu dýchají Deathly Hallows - ten finiš byl strhující.
Reagovat >

Vložil: Rudidlo, 19. února 2008,9:27:36

Titulek: RE: Marketing rozhodně není všechno
Poznamenal jste přesně to, co mě samotného už mnohokrát napadlo. Jednak tu máme rozpor mezi tím, co je moderní a co ne (ona se vždy najde skupina lidí, kteří tvrdí co je moderní a co ne), což také souvisí s pojetím kýče. Tyto hranice jsou hrozně individuální a u každého člověka jiné.
Možná je to dáno tím, že jsem v tomto oboru laik, ale dodnes jsem nepochopil, proč bych se měl po stránce oblékání orientovat dle názoru některých vyvolených osob, které určí, co bude letos "in".
Tento model přejímají masy lidí jen proto, že se jiim prostě nadiktuje:
- kdo nemá mobil mladší 5ti měsíců není "in"
- kdo nečetl Harryho Pottera není "in"
- kdo nepoužije v každé větě alespoň jeden převzatý výraz z angličtiny, není "in"

Takto bych mohl pokračovat dále. I když jsem ve výčtu Harryho Pottera uvedl, myslím že se jedná právě o jeden z těch případů, kdy si konzumenti vybrali sami, i když podpora ze strany reklamních agentur a médií byla bezesporu velká.

Osobně si nemyslím, že by HP byl brak, také to není literární veledílo, ale je to prostě knížka, která se dobře čte (už jsem několikrát viděl dceru, jak četla jednotlivé díly až do usnutí).

Máme vymyšleno mnoho výrazů, jak hodnotit kde co, co třeba přibrzdit a zkusit se přiblížit k druhé straně (dobré/špatné) ?
Reagovat >

Vložil: Lokutus, 19. února 2008,16:11:39

Titulek: Nečetl...
HP jsem nečetl, viděl jsem jen ty filmy. Jistěže je to pro děti a jistěže je dobře, že díky tomu začaly děti zase trochu číst.

Je to však krásná ukázka toho, co zmůže marketing. Svého času se děti na celém světě zamilovaly do neuvěřitelné slátaniny, jménem Pokémon. Nemělo to hlavu ani patu, nebylo z toho žádné morální poučení, nebylo to ani hezké, a přesto to děti milovaly. Stejným způsobem vznikají nové kapely popmusic pro mladé. Vezměte pár kluků, nebo holek, nechte jim napsat jeden song, dejte jim vizážistu a udělejte kampaň. A máte zaručený úspěch. Instantní úspěch, ale účel světí prostředky. Instantní kapela, nebo příběh pro frikulíny.

Kvalitu prověří čas. Mám takový dojem, že za padesát let, až se bude točit osmý remake Pána prstenů, po HP ani pes neštěkne. A také bych si rád počkal na DRUHOU knihu paní Rowlingové. Zatím, pokud vím, napsala jen Harryho Pottera.
Reagovat >

Vložil: vulgar von hulwaath, 19. února 2008,20:38:27

Titulek: ale?
harrypotter je sf/f? odkdy? prvni kniha na me pusobila jako dobre prodejna pohadka pro male deti vznikla kompilaci nekolika klasickych pribehu dohromady. tedy neco, co by se mladym jedincum mdle inteligence mohlo libit a mohli by si to koupit.
Reagovat >

Vložil: PENÍZE ZDARMA, 3. března 2008,16:06:16

Titulek: RE: ale?
Chcete si vydělat minimálně 6$ jen za svůj názor na stránky a pak dále od 1$ do 25$ za každý další názor? Tak se zaregistrujte na http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=xawexi a získejte desítky dolarů! Myslim, že je to skvělý způsob jak si vydělat trochu penez a doopravdy to funguje! Já zatím operuji s 34$ a snažím se dál. Nebo i přes http://bux.to/?r=xawexi, kde získáváte peníze za pouhé klikání na reklamy!
Po registraci (zdarma) bych byl moc vděčný, kdyby jste mě refferovali.
Reagovat >

Vložil: simonakratka, 27. května 2009,21:49:56

Titulek: Maminka velkého fandy Harryho Pottera
Dobrý den, omlouvám se, jestli to někomu vyzní jako reklama, ale musím se o něco podělit s rodiči takových velkých fanoušků Harryho, jako je můj malý Matýsek. Nedávno jsme mu s manželem objednali jako dárek k narozeninám opravdový zážitek - opravdového kouzelníka s tematikou Harryho Pottera. Nemůžeme si jej vynachválit a jsem opravdu rádi, že nám jej kamarád doporučil. Kdyby to někoho zaujalo, tak třeba na www.zlutaraketa.cz najde informací víc. Mějte se:-)
Reagovat >
Odběr komentářů e-mailem

Glosy

Hrozí Firefoxu osud Opery?

02.12.2011
Ještě procento a Google Chrome předběhne Firefox - pravděpodobně otázka měsíce až tří. Co se děje? Dva hlavní prohlížeče se opírají o dva hlavní hráče. Microsoft předinstalovává svůj Explore…více zde
Další glosy