Centrum.cz už není portál (pokud jste si toho ještě nevšimli)

České portály rok po velkém třesku: předtím všechny tři stejné, dnes každý jiný. Nebo aspoň ten druhý o výrazně proměně mluví

V HN vyšel 25.3. zajímavý rozhovor s Pavlem Muchou, ředitelem Centrum Holdings; je naštěstí k mání na webu iHned. Přináší hned několik zajímavých až překvapivých sdělení a stojí za to se mu zde věnovat. Úvod je trochu kuriózní – šéf Centrumu sděluje, že protože už od září tušili, že bude krize, začali hodně propouštět a na propouštění označuje za pozitivní (pro propouštěné!) to, že dostali padáka tak brzy, protože tehdy měli ještě možnost získat dobrou práci, zatímco dnes už je to těžší. Taky jsem zaslechl cosi o desítkách děkovných dopisů a o oslavném průvodu propuštěných před vraty Centra, kteří se nesmírně radovali, že byli vyhození už loni a nemuseli ve firmě nedůstojně a sociálně neúnosně za peníze smrdět až do jara. Neříkejte, že vy ne.

Myslím, že by Pavla Muchy, jak se říká, „neubylo“, kdyby uvedl to, co stejně všichni vědí: obě kupované firmy, tedy Centrum a Atlas byly přezaměstnané (jejich původní vlastníci jeli na maximální rozvoj, ať to stojí, co to stojí) a pak navíc v součtu, kdy se 90% aktivit obou portálů a tudíž i lidí, kteří se jimi zabývali, dublovalo, nebyla jiná cesta než prudká redukce. Na tom není nic nectného a udělal by to každý soudný manažer. Pak se taky neměly při koupi Atlasu vypouštět ven takové hlouposti, jako že „tato firma bude pracovní příležitosti přinášet“ (na dotaz, zda se dá očekávat propouštění – následně se propustilo cca 150 lidí).

 

Druhým zajímavým sdělením je, že (dle šéfa firmy) byla koupě českého Atlasu jakási „hra“, ve skutečnosti šlo o Atlas slovenský; firma se tím stala rychle silným hráčem, byť zřejmě stále ne jedničkou, na slovenském trhu. Pavel Mucha tvrdí, že slovenská pobočka vlastně celý nákup Atlasu „zaplatí“; tam nicméně poněkud haprují ceny. Dle informací v rozhovoru měl slovenský Atlas tržby 90 mil. korun (120 mínus 30), cena za Atlas byla dle různých odhadů 400-800 Kč. Koupě ztrátové firmy (kumulovaná ztráta cca 100 mil. Kč) za 5-10násobek tržeb se „zaplatí“? Možná velmi štědrým budoucím zájemcem o Centrum Holdings, až pomine krize a pokud se znovu rozjede bublina extrémních valuací internetových firem, už potřetí. Možná…

 

Nicméně nejzajímavější a zásadní je velmi zřetelné sdělení, že Centrum už není portál, že se loni z portálu změnilo v mediální dům (jak to pozná člověk, který „jenom“ používá jejich služby, nevím). Ale není to jen nějaká snaha vyhnout se srovnávání se suverénním Seznamem. Centrum důraz na média opakuje vícekrát – tvrdí například, že „klíčové aktivity“ či značky firmy jsou Aktuálně.cz a Žena.cz, že pro Centrum je podstatné vytvářet vlastní obsah. Sama firma pro sebe vynalezla nový pojem, a to, že je to netmediální společnost. Toto vše je skutečně velmi silný odklon od portálu tak, jak jej provozuje například Seznam nebo dokonce Google, a pokud bychom to vzali zcela za slovo, bude to znamenat i hodně rozdílný vývoj portálu (či skupiny portálů) v příštích letech, ve srovnání například se Seznamem a Googlem. Centrum bude pravděpodobně rozšiřovat portfolio internetových médií, po relativně slušném obsazení zpravodajského (Aktuálně) a lukrativního trhu „ženy“ se bude chtít etablovat v dalších zajímavých mediálních segmentech. Jaká je změna od situace rok staré, kdy na českém trhu působily tři portály, které se v podstatě kopírovaly službu po službě, stránku po stránce! A je to také strategie logická: nejít hlavou proti zdi, totiž Seznamu, ale zkusit si najít místo vedle něj.

Logický podnikatelský plán zatím jen poněkud neunese srovnání s realitou: rozšiřuje firma služby s vlastním obsahem? Zatím jsem si všimnul jen „zadupání“ velice pěkně vytvářeného Digitálně.cz kamsi pod Stahuj.cz. Automix.cz rovněž není magazín, ale bazar aut, Jaknato.cz je zatím spíše žert než služba s ambicí. Kvalitní obsah něco stojí, ale Centrum nyní spíše šetří.

 

Možná to je přílišné fantazírování, ale jeví se mně, že produktová strategie Centra je mířena velmi jednoznačně a přímočaře na to, aby se firma prodala jedinému zájemci, a tím je CME (provozovatel TV Nova). Argumenty jsou následující:

a)      CME se velmi podobně jako Centrum (tj. Centrum Holdings) etabluje v zemích střední a balkánské Evropy, obě firmy jsou nejsilnější v ČR a o něco slabší, či vůbec nezastoupené v dalších cílových zemích.

b)      Obě firmy ve své další expanzi mluví především o Balkánu, nezajímá je Polsko a Maďarsko, obě jsou na Slovensku a v Chorvatsku, CME je v Bulharsku a Rumunsku, tam není Centrum Holdings, avšak Mucha říká: „velmi nás zajímá Bulharsko a Rumunsko“.

c)      CME ví, že čistě televizní mediální společnost má nejlepší časy za sebou a že jedinou smysluplnou možností pro rozvoj je Internet (print i rozhlas jsou taky v poklesu).

d)      CME jsou televizáci a Internet přirozeně „neumějí“; je to silná společnost, pro kterou koupě, jak říkají centrumáci, netmediální firmy, která je navíc geograficky kopíruje, není investičně nezvládnutelné

e)      CME současně na Internetu chce být a to velmi silně. Dokonce tak, že ve své investorské prezentaci říká, že na tomto trhu je „growing leader“ (tj. lídr a ještě k tomu rostoucí – dokládá to na růstu návštěvnosti TN.cz, Jyxo.cz atd., že je huba nebolí. Ale investorské prezentace snesou leccos, tam je lídr každý).

f)        Argument největšího kalibru ale dodala nedávná událost: do CME se „vkoupil“ třetinovým podílem Time Warner, americký mediální gigant (který je doma v Internetu slušně silný). Tím je nasměřování CME směrem k další expanzi, ale i k Internetu, řekl bych, už automaticky dáno.

 

Kompatibilita oné „netmediální“ firmy – tedy takové, která na Internetu především publikuje obsah – a televizáků je obrovská. Obsah, témata, cílové skupiny, sledovanost, čtenost, to jsou pojmy, kterými žijí jedni i druzí, stejně jako hejno parazitujících agentur kolem nich. Prodává se velkoplošná značková reklama, masírují se cílové skupiny lidí. Ale u firmy z opačného pólu – typicky Google – je tomu zcela jinak. Reklama na klíčová slova, pay per click, AdWords – televizákovi se ježí vlasy na hlavě.

 

Vstup Time Warneru do CME/TV Nova si zaslouží přinejmenším odstavec, v médiích vše souvisí se vším. To, čeho se nikdo v komentářích nedotkl, je cena: za třetinu společnosti zaplatil Time Warner 4,7 miliardy korun. To je ale velmi nízká částka; firma má roční zisk okolo 9 miliard, za třetinu 4,7, tomu odpovídá za celou firmu 14 miliard – prodej pouze za 1,5násobek ročního profitu (EBITDA), to je hubený výnos pro Ronalda Laudera. Jistě, „je krize“, ale dalo se počkat; za mediální společnosti, navíc silné, profitabilní lídry (přinejmenším TV Nova jím je), se v dobrých časech platí 8-20násobek roční EBITDY. Time Warner se tedy do střední a balkánské Evropy vkoupil velmi levně. (Je ovšem nutno dodat, že firma CME má úvěry, tj. dluhy, a to ve výši 1,08 miliardy dolarů, takže získání kapitálu v současných nedobrých dobách bylo pro CME velmi důležité). 

Zároveň je velmi pravděpodobné, že bude svůj podíl dále navyšovat – to není koncern, který by se spokojil s menšinou na takto důležitém a hlavně do budoucna slibném trhu, který by byl zvyklý někde vlastnit menšinové podíly; je velmi pravděpodobné, že ovládne CME během několika let kompletně. Ostatně k navyšování kapitálu má podle SEC filingu plné právo.

Time Warner, Ronald Lauder, Warburg-Pincus (= fond, současný vlastník Centra): co ještě mají společného? Abych se nedopustil politické či ještě horší nekonkrétnosti: jsou to lidé ze stejné „krevní skupiny“, znají se a jejich firmy spolu udělaly nejeden obchod. Pokud se nestane něco mimořádného a bude se dařit – především Centrum bude muset „dokázat, že to dokáže“ právě v balkánských státech – bude za pár let ruka v rukávě.

 

téma: Internet - 09.04.2009  


Komentáře ke článku celkem: 6
zajímavé myšlenkyDivi09. 04. 2009 10:40
cena + další dealyMichal Najman09. 04. 2009 13:09
Doplneni, komentarMichal11. 04. 2009 00:09
 RE:RE: Doplneni, komentarJiří Hlavenka13. 04. 2009 16:58
 RE:RE: Doplneni, komentarPavel13. 04. 2009 21:20
 RE:RE: Doplneni, komentarMichal13. 04. 2009 21:42
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn