Internet Mall se omlouvá, svým způsobem - Konec diskusí II. – IBM a Sun, jak se to rýmuje?


Internet Mall se omlouvá, svým způsobem

O Internet Mallu nebylo v posledním roce mnoho slyšet, na rozdíl od let předcházejících: firma, která se sama svého času titulovala jako „největší tuzemský internetový obchodník“ (je otázka, zda jím kdy byla – viz Alza), si neprožila zrovna dobrý rok. Do nepříliš úspěšné zahraniční expanze přišlo zavádění SAPu, které firmu dostalo téměř do provozního kolapsu a způsobilo její několikaměsíční nefunkčnost nebo jen částečnou funkčnost; o tom se ale už dříve psalo dost.

 

Mall nyní přišel s „omluvou“ zákazníkům, kterým byla v uplynulých šesti měsících zdržena objednávka, a to formou dvousetkorunového kupónu na nákup. Renomovaný český časopis si to ihned přeložil do slova dvousetkorunového odškodnění (má se týkat dle informací z tisku asi 35 000 zákazníků, a z toho již máme odškodnění ve výši 7 mil. Kč). K tomu je vhodné dodati, že poskytování dárkových kupónů je účinnou a ověřenou marketingovou taktikou vedoucí k snadnému profitu: například na Vltavě, kde jsme měli průměrný nákup (díky levnějšímu sortimentu) několikrát nižší než má Mall, jsme měli změřeno, že rozdávání kupónů do výše 100 Kč je profitabilní, nad tuto částku už se to „lámalo“. Výpočet je celkem jednoduchý: průměrná výše objednávky (řekněme) 5 000 Kč, průměrná marže (řekněme) 15%, tedy 750 Kč marže, i po odečtení 200 Kč zůstává hrubá marže na objednávku ve výši pětistovky, a z toho se při dobré organizaci „dá vyjít“ se slušným čistým profitem. Není nad to, jak zabalit marketing coby dobročinnost. Ale musím zase korektně uznat, že 200 Kč je poměrně dost, tak vysoké kupóny se obvykle nerozdávají.

 

Další báječnou informací z výše uvedeného článku jsou komentáře odborníků, že potíže při zavádění nového informačního systému nejsou nic neobvyklého – vždyť dokonce i Coca-Cola je při podobném procesu měla! To je povznášející údaj: pracovníci Mallu a věrní zákazníci firmy musí být jistě nesmírně potěšeni z toho, že když už byli v procesu implementace SAPu in the deepest shit, tak se aspoň v tam nenalézali sami.

I zde je vhodné cosi dodati. Samozřejmě že je každá implementace informačního systému pracná, samozřejmě nic nefunguje hned dokonale a samozřejmě se toho spousta ladí pak za provozu. Ale je podstatný rozdíl mezi laděním drobností (které zejména ovlivňují vnitřní chod firmy, jako je účtování a vykazování) a naprostým kolapsem a nefunkčností po dlouhou dobu, jak se stalo Mallu. (Je zde nutno dodat, že Mall měl i kus smůly, když mu do toho všeho ještě spadlo nezvyklé kompletní vyhoření serverů, ale také existuje něco jako zálohování atd. atd.). Když se zavádí ERP systém, je to „bolehlav“ především pro pracovníky firmy a tomu se opravdu nedá vyhnout. Ale velmi pečlivě se vždy dbá, aby to nemělo dopad na zákazníky; pokud je opak pravdou, je implementace zprasená.

 

Závěrem krátce k Mallu – člověk by se chtěl rozepsat dlouze, ale nemá se čeho chytit. Firma totiž už dva roky (!) nevydala jedinou zprávu týkající se obchodních výsledků, a to přesto, že na svých stránkách tvrdí „Internet Mall a.s. pravidelně zveřejňuje své hospodářské výsledky“. Poslední publikovaná zpráva se týká fiskálního roku, který skončil 31.3.2007; nic novějšího není. Přesto se i v této zprávě píše, že hospodářský rok byl zahájen produktivním startem celopodnikového informačního systému SAP R/3. Mall tedy spustil SAP (dle vlastních slov) na jaře roku 2006 (sami říkají, že v tomto roce „implementovali SAP“), a v roce 2008 jim pak implementace SAPu (jaká, toho samého?) téměř sestřelila firmu. (Mall to komentuje na svých stránkách: „O správu a vyřizování vašich objednávek se stará vyspělý informační systém, který nemá v oblasti internetových obchodů obdoby“. To vskutku nemá. Ale člověk by neměl být tak lacině jedovatý, že ano?

Mall tedy co se týká finančních výsledků i jakýchkoli jiných náznaků hospodaření v uplynulých dvou letech nevypustil ven jedinou informaci, a to samozřejmě vyvolává pochybovačné otázky. Dostala se firma do ztráty? Je i nadále v růstu? Jak se daří její zahraniční expanzi? Jak vypadá její současná tržní pozice? Jak využije či využívá 700 mil. Kč investice, kterou získal zhruba před rokem (zatím není nic vidět, nové obchody se neotevírají u nás ani v zahraničí, nebyla provedena žádná další akvizice). Je to, že zatímco v České republice funguje jako nákupní galerie s bezkonkurenčně nejširším spektrem zboží (na Internetu), v okolních zemích se v podstatě nedostává za Bílé zboží + něco málo navíc, záměr (jaký smysl ale pak ta expanze má)?

Jistě, Mall nic publikovat nemusí (jakkoli tím coby český subjekt porušuje domácí zákony jako tisíce dalších, sankce se nekonají). Může se samozřejmě „změnit“ v offshorovou firmu, která z principu nepublikuje z financí nikdy nic, nebyl by v tomto regionu první ani poslední. Nedostatek transparentnosti nás odlišuje od západních zemí, proč k tomu ještě více nepřispět. Bizarní je však jeho ostentativní dávání najevo „všechno publikujeme, nemáme co skrývat“ („we have nothing to hide“), přičemž poslední roky firma skrývá pro jistotu skoro vše. Pardon, ovšem – kromě počtu slonů, které se vejdou do jeho nového skladu.

 

Konec diskusí, díl druhý

Na článcích, které se vyrojily k tématu změně pravidel diskuse na Novinkách je nejzajímavější, jak velká pozornost je věnována tak zanedbatelnému tématu. (Ano, i já jsem k tomu přispěl). Jestli diskuse budou nebo nebudou, takové nebo onaké – to je pro podnikání portálu prakticky bezvýznamné; vlastně jediný zajímavý rozměr je sociologický, tedy proč se v diskusích lidé chovají a vyjadřují tak nebo onak. Téma tedy ukazuje, že i to, co je bezvýznamné, může být zajímavé, a nikterak překvapivě se k tématu diskusí vášnivě diskutuje: dva za sebou publikované články (a opačné pohledy) na Lupě vyvolaly přes stovku příspěvků každý. (Zde – chvála, a zde – oponentura). Dovolím si dodat (snad) finální shrnutí:

-         tzv. pravidelných diskutujících (s velmi měkkým kritériem aspoň 1 příspěvku za měsíc) bylo na Novinkách asi 6000, tedy 0,02% návštěvníků

-         dle neověřitelného sdělení Novinek jich přes 6000 požádalo o písemnou registraci a do dnešního dne jich ji asi 3000 dostalo

-         počty diskusních příspěvků nyní jsou spíše v jednotkách, výjimečně v desítkách, a při letmé kontrole se tam vyskytují stále stejná jména. I tak malý počet diskutujících se tedy drasticky zmenšil, odhaduji o řád či více, nebylo by jistě špatné mít za měsíc oficiální čísla ze Seznamu

-         může to být náhoda, nedělal jsem si čárky ze stovek příspěvků, ale působí na mě zvláštně převaha venkova a malých měst nad krajskými městy a Prahou. (Co se týká obyvatelstva půl na půl, v příspěvcích tak pět ku jedné). Kdo pro to má vysvětlení, sem s ním.

To nejzajímavější zjištění: vlastní diskuse, které byly předtím sprostě útočné (a někdy i vtipně sprosté), jsou nyní nesmírně banální. Chci něco říci! Nemám co, ale nevadí, řeknu to! A znovu! Poněkud neslušně, ale výstižně se říká z hovna bič neupleteš. Pokud diskuse na Novinkách i dříve postrádaly zajímavost (přínos, zajímavý, fundovaný názor, nové informace, nový pohled na věc), postrádají je i nyní – nebo snad někdo čekal, že se diskutujícím tím, že tam nyní mají fotku, jméno, příjmení a místo bydliště, rázem znásobí inteligenční kvocient, vzdělání, formulační dovednost a světový nadhled současně?

 

IBM a Sun Microsystems – jak se to rýmuje?

Po dlouhé době se rýsuje na světové scéně velká akvizice: IBM má zálusk na Sun Microsystems. Hodnocení, zda je to pro IBM dobrý nebo špatný krok, nabídl nejlépe CNET, můžete volit mezi: a) Ano – produkty Sunu dobře doplňují IBM, b) Ano – něco se hodí, zbytku je potřeba se rychle zbavit, c) Ne – příliš mnoho produktového překryvu, d) Ne – Sun přináší jen problémy. Vtip je, že když si prohlédnete výsledky, je (téměř) rovnocenné zastoupení všech těchto voleb (vyzkoušejte zde, něco zadejte a stiskněte Vote). Ono to hodnotit nejde, cokoli od a) až po d) může platit, hlavní je, kterou z obou firem máte rádi, podle toho bude výsledek. IBM je firma známá velmi dlouhodobými strategiemi a o tom, co se v její kuchyni peče a co se bude péci za pár let (a jak do toho zapadá Sun), ví jen pár vyvolených u Velké Modré; jistě ne novináři, i když odborní. Navíc: v tomto případě nejde ani tak o akvizici, ale o provedení dalších kroků – což už je věc schopností, dovedností lidí z IBM, manažerských priorit, prostředků a tak dále; a tohle nelze nijak předjímat.

 

Na kroku IBM se mně velmi líbí jedna věc: takto má jednat silná firma v době hospodářské krize. Firma se jistě mohla svézt na módní vlně šetření, škrtání, pesimismu a snaze schovat se pod střechu a přečkat to, a management by jistě sklidil souhlasné mručení správní rady a akcionářů. Místo toho IBM riskuje – krize může být horší, než se čekalo a těch nabídnutých 6 miliard může chybět – a říká konkurenci a právě teď se vám vzdálíme nejvíc, když se sami utápíte v hledání škrtů a ještě větších škrtů. Šéf firmy Sam Palmisano říká: nebudeme utíkat z bouře („we will not ride out of the storm“), místo toho půjdeme do útoku. To není vůbec obvyklé pro monsterfirmu s 320 000 zaměstnanci, nicméně čtěme dále z oficiální firemní strategie: v případě, že se požadavky na hardware, software či služby mění, a to ať v období silného ekonomického růstu či poklesu, IBM získává. Vypadá to zvláštně, ale je to zřejmě pravdivé. Přes spoustu chyb, které moloch jako je IBM má (jako každý moloch), je v IT průmyslu jedinou obří firmou důsledně orientovanou na zákazníka, zatímco ostatní (typicky: Microsoft) jsou orientované na produkt. To nejsou marketingové žvásty z firemních letáků: IBM skutečně (víceméně) nenabízí nějaké pojmenované produkty, ale snaží se individuálně zvládnout zákazníkův problém, uspokojit jeho zadání; jiné firmy vyrábějí skupinu unifikovaných krabic a říkají zákazníkům, aby si mezi nimi vybrali tu pravou. Produktově orientované firmy jsou úspěšné v normálních dobách, kdy víceméně nikoho nic netrápí, tak se kupují krabice, protože to je levné a netřeba moc přemýšlet. V krizových dobách naopak ti, kteří důsledně pronikají spolu se zákazníkem do jeho situace a individuálně mu pomáhají, bodují nejlépe.

 

téma: Internet - 30.03.2009  


Komentáře ke článku celkem: 2
Testovací komentářTestér31. 03. 2009 17:19
uvidíme..Michal01. 04. 2009 10:16
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn