Kdybych byl Billem Gatesem…

(A zase moralizuji).

... tak bych prý taky svým dětem zakazoval iPody a iPhony. Tak mnozí komentátoři (venku, ale dokonce i u nás na Technetu) hodnotí zprávy ze života Gatesovic rodinky, kde táta s mámou mají "přísná pravidla" ("strict rules"), dle kterých jsou doma dětem zakázány („banned“) mašinky od Applu, jako správné. Prý - je dobré v dětech budovat loajalitu. A prý kdybych byl na jeho místě, jednal bych stejně – říkají komentátoři.

 

Nejde až tak moc o Gatesovu rodinu, která se jistě vymyká běžným měřítkům. Horší je, že se podobnému jednání dostane schválení z nezávislých (novinářských) míst. Třeba že novináři už zapomněli, jaký je význam slova loajalita (loyalty) v původním smyslu, a formulují, že je náhle možné být loajální, tedy devótně oddaný k věcem, a k dalším neživotným, abstraktním subjektům, jako jsou firmy. V původním smyslu byla loajalita k Pánu, k Bohu, dnes je k plastikové krabičce. Za normálních okolností se to nazývá fetišismus, pokud ale jde o rodinu Billa a Melindy, tak pardon, to je správná loajalita.

 

A v tom je taky jeden problém dnešního života i kapitalismu. Přestali jsme rozlišovat mezi prací a soukromým životem; splývá nám to v jedno. Soutěžitel na trhu není ctihodným konkurentem, jak se oslovovali podnikatelé v minulém století, ale je to nepřítel, kterého je potřeba zničit, porazit, zadupat všemi prostředky a ve všech sférách života. Nevedeme už – my chlapi – války v zákopech, asi nám to chybí, tak jsme si nalezli svoje jiné války a jiné nepřátele. A co hůř: vedeme k tomu svoje děti.

 

Firmy si vytvářejí – řekl bych spíš, vyrábějí – firemní kultury postavené na vnitřní sevřenosti a urputné bojovnosti vůči okolí. My jsme ti dobří, jsme nositelé pravdy; ti venku jsou špatní, a musí být buď zničeni (konkurenti) nebo podrobeni pomocí našich výrobků (všichni ostatní, tj. zákazníci). Ve firmách se zpívají ráno hymny a nastupuje se pod vlajku – nepřipomíná vám to chování armád před bitvou nebo i ve výcviku? Nemusí to samozřejmě být všude takto okázalé: většině firem stačí takzvaná corporate image, která sestává zejména z firemního loga, kterým se polepí a potiskne všechno ve firmě, co polepit zde. Forma je jiná, mírnější, idea je stejná.

 

Čím urputnější je tato snaha, tím je marnější. Doba, kterou zaměstnanec stráví v jedné firmě, se za posledních šedesát let stále zkracuje. Lidé přebíhají mezi firmami tak jako nikdy předtím, a přitom to nemá vliv na jejich výkonnost a přínos pro firmu: zvykli si „prodávat svou pracovní sílu“, pracují profesionálně a kvalitně pro toho, kdo je dnes platí a bojují za něj ze všech sil. Zítra budou právě tak pracovat pro jeho konkurenta.

Aby paradoxům nebylo dosti, největší oddanost je právě v těch firmách, které si žádnou oddanost nevynucují – v malých, rodinných podnicích. Naopak čím větší je korporace, tím je vztah k firmě, zejména u řadových zaměstnanců menší, přes všechna organizovaná jásání. „Loajalita“ – musím použít uvozovky – stoupá samozřejmě s úrovní managementu, ovšem spíše než o skutečnou náklonnost k firmě se jedná o profesionální manažerský výcvik, podpořený pozicí a vysokým platem.

 

Odříkaného chleba největší krajíc, se říká. Lze se jen těšit na to, až Gatesovic děti, kterým by bylo normálně úplně jedno, z jaké plastikové pixle telefonují nebo přes ni poslouchají muziku, se začnou vášnivě pídit po tom doma přísně zakázaném zboží, budou jej obdivovat u kamarádů, za první kapesné si jej koupí a schovají jej do dobré skrýše, a po škole nastoupí do marketingu u Applu. (Ostatně i Melinda Gatesová se v odkázaném rozhovoru zmínila, že se jí iPody a iPhony líbí a že by „vůbec nebyla proti tomu“ je mít, což je docela půvabné).

 

Když si vzpomenu na svá podnikatelská léta v době největších zápasů v konkurencí, ani by mě – či kohokoli z kolegů akcionářů nebo manažerů – ani nenapadlo, abychom konkurenční produkty zakazovali nejen doma, ale ani ve firmě. Pokud čirou náhodou Grada vydala lepší publikaci než my, která se hodila našim programátorům nebo účtárně, tak se koupila a používala. Konkurenční časopisy se u nás povalovaly zcela běžně: třeba jako výzva, abychom je dobře poznali a zkoušeli být ještě lepší. Přijde mě, že dnešní zakazování konkurenčních produktů se řídí zvrácenou logikou „nechceme je vidět, mít v ruce, nechceme je používat. Nic o nich nevíme a nechceme vědět. Jsou totiž zlí a podřadní“.

 

Nerad zmiňuji slovo krize, které na nás dnes vyskakuje i z krabičky od sardinek, ale i toto je přece jeden z příznaků nemoci dnešní doby. Přestali jsme být velkorysí a nad věcí; to se totiž v situaci, kdy zisk je vším, jaksi nenosí. Kritické myšlení se zakazuje, protože by se mohlo přijít na to, že něco není v pořádku. Doporučena je optimistická víra v to, že vše bude stále jen lepší a lepší, a že se nemáme ptát. Pak nám realita podrazí nohy.

 

Chování rodiny Gatesů se dá donekonečna parodovat. Jedí doma u šéfa McDonalds jenom hamburgery a když jdou do restaurace, zamíří do mekáče? Smějí pít zaměstnanci společnosti Coca-Cola vůbec vodu z vodovodu? Chodí ředitel Adidasu do Národního divadla v teniskách? Když jsi jdou Armaniho potomci začutat na plácek fotbal, oblékne jim táta dvouřadé sako se zlatými knoflíky?

 

Před pár lety mně jeden vysoký manažer českého Microsoftu říkal, že když jde s dětmi do zoo nebo když jsou v televizi oblíbení nelétaví ptáci, vždycky jim říká: „Fuj, to jsou tučňáci! Jsou to zlá, špinavá, krvelačná zvířata!“. Bral jsem to jako vymyšlenou historku při pobavení na jedné firemní oslavě. Dnes vidím, že situace je daleko vážnější.

 

téma: Internet - 12.03.2009  


Komentáře ke článku celkem: 11
Zas tak horke to nebudeMichal12. 03. 2009 14:14
 RE:RE: Zas tak horke to nebudeJaK12. 03. 2009 18:32
Nadsázka...Jiho12. 03. 2009 14:42
 RE:RE: Nadsázka...Petr12. 03. 2009 14:52
 RE:RE: Nadsázka...Jiho12. 03. 2009 18:50
 RE:RE: Nadsázka...Mirek13. 03. 2009 01:53
Móment...Yamato-san12. 03. 2009 16:34
 RE:RE: Móment...Jiří Hlavenka12. 03. 2009 16:55
Gradagonzyone13. 03. 2009 00:08
Microsoft vlastní akcie AppluWhite Dog13. 03. 2009 03:01
 RE:RE: Microsoft vlastní akcie Applucatt19. 03. 2009 12:09
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn