Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013

Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 miliard, což je, jak všichni neopomínají zdůraznit, "těsně pod očekáváním". Ale co je důležitější, že je něco těsně pod očekáváním nebo to, že firma sbírá miliardy zisků stejně snadno, jako jiný trhá jablka ze stromu? U Applu je dobře vidět, jak funguje investorská logika - vůbec není důležité, co firma dokázala, dokazuje nebo dokáže v budoucnu, ale to, jestli si myslí, že její akcie půjdou nahoru nebo dolů (což je zcela iracionální faktor, založený na očekávání, obavách, strachu a podobně).

Naštěstí to nás ostatní vůbec nemusí zajímat. Akcie na burze kupuje jen ten, kdo má rád kasíno a kdo si naivně myslí, že je chytřejší než všichni ostatní, kteří se tím živí celý život. My si místo toho kupujeme produkty Applu, protože jsou stále ještě výborné a možná nejlepší.


Hrozí Firefoxu osud Opery?

02.12.2011

Ještě procento a Google Chrome předběhne Firefox - pravděpodobně otázka měsíce až tří. Co se děje? Dva hlavní prohlížeče se opírají o dva hlavní hráče. Microsoft předinstalovává svůj Explorer, takže pro uživatele nových počítačů je výchozí volbou a polovina z nich nic nezmění, protože to "funguje". Google zase tlačí svůj Chrome přes plejádu svých služeb, nemá jich zrovna málo a nejsou slabé. Kdo tlačí Firefox? Nikdo, možná pár nadšenců, ale i ti vystřízlivěli ze svatého nadšení pro Firefox jen pro to, že je to Firefox. Liška s ohnivým ocasem míří k tomu, stát se druhou Operou.


Copak se to děje v prohlížečích?

03.10.2011

Prohlížeč Safari od Applu překročil poprvé v historii 5% trhu. Google Chrome má už 16% a zřejmě brzy předstihne Firefox (zatím 22%). Microsoft stále ztrácí a drží si 54%. Copak se to děje? Je vidět, jak je důležitá "platforma". Firefox ji nemá a proto ztrácí - bude ztrácet i nadále a časem z něj bude druhá Opera, prohlížeč pro znalce, nostalgiky a některé fanoušky. Růst Safari je jasným potvrzením návratu Apple na výsluní a poroste i nadále (díky iPadům!). Černým koněm, ze kterého ale je pomalu favorit, je Chrome: ukazuje také na obrovskou sílu Googlu, který se, jak se zdá, v Internetu prosadí tam, kde se mu zamane.


České MMO na obzoru?

07.06.2011

Odvaha se cení a velká, možná i bláznivá odvaha se cení dvojnásob: okolo kdysi legendární domény i názvu Mageo (nyní na mageo.com) chystají čeští vývojáři a investoři hru typu MMO (masivně multiplayerovou hru), tedy cosi z žánru proslulého World of Warcraft. Dosud se žádný český vývojář do ničeho tak velkého nevrhl - v zahraničí se odhadují náklady na výrobu "áčkového" MMO titulu na desítky miliónů dolarů a těch, kterým se podaří dostat se přes bariéru profitability, bývá pekelně málo. Naopak, řádka mrtvol - her, kde se po úvodním náporu zredukoval počet hráčů na minimum - je nepříjemně dlouhá. Jak se často říká - MMO jsou neprofitabilní žánr a toto pravidlo potvrzuje jediná výjimka, a to World of Warcraft. Bude druhým v řadě české Mageo?


Pokles prodeje počítačů o třetinu. Proč?

24.05.2011

Dle Gartneru se v ČR prodalo meziročně (v prvním čtvrtletí 2011) o třetinu méně počítačů než loni. Ve stolních PC je pokles o 23%, v noteboocích o 35%. Tento pokles je zřejmě historicky největší. Proč? Gartner k tomu nic neříká a i ostatní komentátoři jsou rozpačití. Jsem názoru, že se zde jedná o souběh více vlivů a především, že to není pokles jednorázový, ale počátek trendu: a) zvyšující se morální životnost počítačů: výkon, který stačil před pěti lety, stačí i nyní, není proč vyměňovat staré za nové, staré stále dobře slouží. b) nákupy nových technologií se přesměrovávají od PC k smartphonům a pravděpodobně i k tabletům. c) šetří se se zpožděním: vlna krize nejdříve vyčerpala finanční zásoby, nyní už skutečně není kde brát, takže se šetří.


Malá velká: Google hodlá zrychlit webové aplikace na úroveň těch normálních

21.02.2011

Zní to příliš techařsky až nezajímavě, ale je to věc, kde se láme chleba. Co nám skutečně vadí na webových aplikacích? Že jsou pomalé i na seberychlejším počítači. Google přichází s první verzí produktu jménem Native Client (celá operace má přezdívku "Arctic Sea", proč, to nevím), který má za cíl zrychlit webové aplikace na úroveň těch lokálních - tím, že jim dá přímo přístup k procesoru počítače, bez toho, že by jejich provoz šel "oklikou" přes JavaScript a podobně.

Zní to jednoduše: proč už se to neudělalo dávno? Protože jsou zde obrovské a oprávněné obavy z bezpečnosti - obchází se "sandbox", bezpečnostní schránka, která brání takovýmto programům vzít si váš počítač jako rukojmí a dělat s ním na dálku co budou chtít. Google tvrdí, že to zvládne - pokud ano, revoluce cloud computingu zaklepe na dveře.


Krachuje Borders

17.02.2011

Zprávička, která unikla pozornosti: zkrachoval druhý největší prodejce knih v Americe, firma Borders. Uzavírá několik stovek svých prodejen a požádala o ochranu před věřiteli. Firma, která byla kdysi podobně velká jako lídr trhu Barnes and Noble (tj. ještě v dobách před Amazonem) zřejmě zmizí ze světa.

Borders zahynul na neuchopení nových trendů: nevyvinul nikdy pořádně koncept online obchodu (kde naopak Barnes and Noble exceluje a stále velmi silně konkuruje lídrovi trhu Amazon.com), a velmi pozdě zareagoval na fenomén ebooks. Jeho zánik vlastně ukazuje na to, jak Internet změnil knižní trh. Před deseti lety byli na americkém trhu dva podobně velcí knižní lídři: Borders a Barnes+Noble. Deset let poté je místo opět jen pro dva, ale jsou to jiní dva: Amazon a Barnes+Noble.

A netvařme se, že to je jen historka zpoza oceánu: k podobným "tektonickým" proměnám dojde i v českém prostředí.


Žíravina v Maďarsku

11.10.2010

Na zprávách o neštěstí u našich skorosousedů mě nejvíce zaujalo číslo, které prošlo jakoby bez povšimnutí. Tzv. "kal" z hliníkárny měl pH 12 - to znamená, že šlo o velmi silnou zásadu. Jak se zdá, nikoho to moc nevzrušilo - přitom pH 12 je jen dva stupně od absolutního maxima (14) a silné zásady, stejně jako silné kyseliny, se vyznačují tím, že ochotně a prudce chemicky reagují s okolím, např. s jakýmikoli organickými látkami. (Lidově jsou to "žíraviny").

Zásadě o pH 12 zhruba odpovídá mírou agresivity kyselina o pH 2-3. Představme si, kdyby šlo o kyselinu sírovou o této (z hlediska nebezpečnosti jde o podobnou látku): to by bylo na otvírák na CNN, v Evropě je někde jezero koncentrované sírovky, vrtulníky s televizními štáby by ani neměly kde přistávat. Jenomže ona to byla zásada a to není tak "mediální pojem" jako kyselina, kterou, jak dobře známe z horrorů, vchrstávají padouši do obličejů svých nepřátelů. Tak tomu dnes je: kyselina je mediální téma a jezero plné kyseliny by asi nikdo jen tak nenechal. Zásada nikoho nevzrušuje, přesto že jde o stejné svinstvo - jak se chudáci Maďaři, kteří nyní budou mít z pár vesnic i okolní krajiny neobyvatelné pomníčky, přesvědčili.


Česká pošta: v dálce je možná cítit tunel

14.09.2010

Co se státní Českou Poštou? Firmě brzy skončí monopol na doručování listovních zásilek - v balících má už dávno velmi silné konkurenty, kteří převzali nemalou část jejího byznysu. A ti si brousí zuby i na dopisy. Co dělá stát: snaží se ČP zabezpečit nové zdroje příjmů. Ovšem tam, kde podnikatel o nové klienty a nové obchodní příležitosti musí bojovat, si stát chce pomoci jednoduše - zákonem. Za datové schránky se bude platit - stát státu, stát sobě, stát vlastní České Poště. Řeknete si - žádný problém, z jedné kapsy do druhé, pokud tím nebude postižena veřejnost a podnikatelé, nic se neděje. Ale možná ano: dávno pryč jsou doby, kdy podnik jako pošta měl "strategický" význam a musel být v rukách státu (řekl bych, naposledy někdy za Rakouska-Uherska). Sladké tajemství tedy je, že Česká pošta je podnik určený k privatizaci, k prodeji: ovšem předtím jí uměle, za pomoci zákonů, poskytneme monopol na lukrativní (bohužel státní) kšeft s datovými schránkami a pak ji slavnostně prodáme. Obávám se, že v dálce je cítit tunel.


Třetina prvňáčků má mobil. A proč?

07.09.2010

Dle vyjádření rodičů proto, aby měli svoje děti pod kontrolou. Prdlajs! S mobilem nad nimi nemají o nic větší kontrolu než bez něj... ale jako alibi "Zlatíčko, zasekl jsem se v zácpě, přijedu o tebe o hodinu později", panu rodiči příjemně poslouží. Ale hlavní důvod je jiný: mobil je zkrátka statusový symbol. Dřív to bylo tričko ze Západu, pak Tamagoči, jindy třeba hodně kapesného. O mobil si říká dítě - "protože ho už mají všichni". A rodič koupí. Jiný smysl ani význam v tom nehledejte.