Zpět | Přidat příspěvek

Vložil: pedro, 6. dubna 2017,19:16:51

Titulek: Angazovani rodice
Angazovani rodice si podle moji zkusenosti neuvedomuji, ze podstatny je ten "mravni zaklad", ktery jejich detem nabity rozpis krouzku stejne neda. Mimochodem angazovanost statu (a najdou se bohuzel pripady) v techto otazkach mne desi. U rezimu jako byl ten nas minuly nebo nemecky nacismus toto hrube odsuzujeme, ale ve vlastnim podani nam je to prijatelne?

Vzdelavaci system ma pripravit cloveka na jeho prvni praci. Ve vzdelavacim systemu ma ziskat konkretni znalosti a prvni prakticke zkusenosti, ktere to umozni. Meli bychom si uvedomit (a to plati i k prvnimu odstavci), ze clovek je autonomni bytost s vrozenymi schopnostmi a tendencemi, kterou nemuzeme a neni nasim cilem "naprogramovat" na pristich 40 let. Terminu "dovednosti" jak se pouziva v clanku nerozumim, ale v podstate se mi kryje s takovym "programovanim". I kdybych se v detstvi ucastnil tisicu kreativnich hodin, tezko bych se stal vynikajicim umelcem. Proste to v sobe nemam.

Jo a posledni poznamka, "vitezove a porazeni", to se prosim posuzuje jak? Neni zadny standard na zivot.

Cela debata na nastinene tema existuje, ve spolecnosti to rezonuje, ale ja v tom vidim hlavne konzumerismus. Rodice maji moznosti, stat ma moznosti, vymysli se podle meho nazoru nepodstatne a nekdy nezadouci veci. Opravdu verite tomu, ze nam vyrostou lepsi strojni inzenyri, nez byli treba lide, kteri v Rakousku a pozdeji Ceskoslovensku budovali firmy Skoda, CKD apod.?
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 7. dubna 2017,9:29:21

Titulek: RE: Angazovani rodice
Mravní základ mohou dát jistě jak rodiče, tak škola, a ve zdravé společnosti jej dávají obojí. Pokud je společnost nezdravá (viz nacistický režim), máte problém, protože deformované názory mohou do dítěte vpravovat jak škola, tak rodiče. Ostatně Hitlera za kancléře nezvolily děti, ale jejich rodiče, že?

Vzdělávací systém a "první práce / praktické zkušenosti". No to je právě ten problém. Vzdělávací systém začíná v (řekněme) 5 letech člověka a první práci on dostane v 30. Jak můžete připravit DNES člověka na práci (a dát mu dokonce "praktické zkušenosti"), do které vstoupí za 25 let, když nikdo nemá sebemenší ponětí, jak bude trh práce za 25 let ode dneška vypadat?

Dovednosti = soft skills, koukněte někam na definici.
Reagovat >

Vložil: pedro, 7. dubna 2017,18:41:55

Titulek: RE: Angazovani rodice
Z tech pripadu totalitnich systemu je pekne videt, ze stat ma tendenci predavat hodnoty, ktere poslouzi systemu. Povazuji to za zavadove.

Dobre, ale petilete, desetilete dite se jiste nauci radu uzitecneho, co potrebuje jako clovek. Nemam pocit, ze by se intenzivne diskutovalo cteni, psani, pocitani :-) Bavme se o finalni fazi vzdelavani, tam jsem smeroval.

Setkal jsem se s trenovanim techto soft skill u dospelych, kde to chapu, i kdyz vysledky nebyly nikdy zcela uspokojive. Mame tedy u deti nahradit hodiny matematiky (nebo jine hodiny) treba hodinami asertivniho jednani? Nejsou tyto "soft skills" spise vedlejsim produktem jednak vrozene povahy a dispozic urciteho clovek, jednak zkusenosti a treba prave i vzdelavani v oblasti tech "hard skills"?
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 7. dubna 2017,19:55:09

Titulek: RE: Angazovani rodice
První část argumentace jsem naprosto nepochopil. Můžete prosím nějak osvětlit, jakou má souvislost chování totalitních systémů s tématem?

"Finální fáze vzdělávání". No to je ale právě ta pointa. Vzdělávací systém navazuje. SŠ navazuje na ZŠ, VŠ navazuje na SŠ. Jakmile vstoupíte do současného českého veřejného vzdělávacího systému, tak jste vlezl do řeky a jedete s proudem až do moře. Jenomže na začátku nemá systém ani ponětí o POTŘEBÁCH pracovního trhu za 25 let, až mladý člověk z té řeky konečně vystoupí. A navíc, jeho konzervativnost (neochota ke změnám, pomalost změn) je tak velká, že vlastně on ani DNES už nepřipravuje na DNEŠNÍ pracovní trh, ale na nějaký včerejší. To je další velký problém.

Nechci nějak hloupě mentorovat, ale přečtěte si nějaké zajímavé diskuse o moderních vzdělávacích systémech, o finském přístupu a podobně. Je k tomu i hodně materiálů u nás a ta problematika je velice obsáhlá, je už i značné množství zkušeností. A je to nesmírně zajímavé. Začít diskutovat "zda se má trénovat asertivní jednání místo matematiky" je jako začít v 21. století diskutovat, jestli je možné postavit jízdní kolo.

Reagovat >

Vložil: pedro, 8. dubna 2017,10:14:25

Titulek: RE: Angazovani rodice
Souvislost to ma pouze s otazkou, zda stat ma predavat v ramci vzdelavaciho systemu nejake hodnoty. S tematem soft skill to nesouvisi.

Ja si proste nemyslim, ze by tady nekdo skutecne vazne mohl zpochybnit obsah vyuky v prvnich fazich vzdelavani. Dovednosti jako cteni, psani, pocitani, znalost sveho okoli atd. jsou natolik univerzalni a dlouhodobe plati, ze bych si rad poslechl argumentaci proti.

Konzervativnost skolstvi, ano, 100% souhlas, ale v mem chapani to nema nic spolecneho s "dovednostmi". Spise jde o to, ze absolvent ucebniho oboru obrabec kovu potrebuje dnes jine znalosti ("hard skills"), nez pred 20 lety (viz CNC stroje...).

Mne by spis zajimalo, jak Vy si to predstavujete uskutecnit v kontrastu se soucasnym modelem? Co presne rozumite pod pro me ponekud vagnim terminem "soft skills"? Predpokladam, ze na to asi nejakou odpoved mate, pokud jste napsal vstupni blog.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 8. dubna 2017,22:45:36

Titulek: RE: Angazovani rodice
A má stát v rámci vzdělávacího systému předávat nějaké hodnoty nebo ne? Pojďme tuhle zajímavou věc nejdřív vyřešit. Nakousl jste to vy, tak to prosím dohryzejte.
Reagovat >

Vložil: pedro, 9. dubna 2017,13:46:23

Titulek: RE: Angazovani rodice
Podle meho nazoru ne, zavani mi to vychovou k nejake statni ideologii, jak to bylo u zminenych totalitnich systemu. Druha vec je, ze asi muzou existovat vzdelavaci instituce kofinancovane z verejnych penez, ktere jsou nejak hodnotove zatizene (cirkevni skoly, napriklad), to si ale kazdy vybere, zda sluzby takoveho zarizeni akceptuje. Do skolnich osnov a do statnich skol podle meho nazoru hodnoty nepatri, to je v mem chapani domena rodiny.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 9. dubna 2017,14:17:02

Titulek: RE: Angazovani rodice
Stále vám nerozumím, ale ani zbla. Podruhé zmiňujete totalitní systémy. Nerozumím - má to být argument nebo jen písmenková výplň bez významu? Zkuste mně to osvětlit. Předpokládám, že výplň to není, to byste třeba napsal báseň nebo tak, to by mělo větší efekt, tak to je nějaký argument.

Takže chápu to jako třeba "muž by neměl se svou manželkou dlouhodobě pobývat ve společné domácnosti, protože jak to známe už již zmíněných kudlanek nábožných, samička docela často sežere samečka".

Tak nějak?
Reagovat >

Vložil: pedro, 9. dubna 2017,16:06:51

Titulek: RE: Angazovani rodice
Napsal jsem to myslim relativne jasne, ale zkustim to jinak. Zdrojem hodnot v pripade _jakehokoliv_ statu je statni ideologie. Skolstvi nema byt vychovou ke statni ideologii.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 9. dubna 2017,18:37:09

Titulek: RE: Angazovani rodice
Ok, rozumím. Stát = nepřítel. Jakýkoli stát = nepřítel. Co stát říká - jakýkoli stát - nepatří do hlav dětí. Ať se jedná o základní lidská práva, o občanské společnosti, o demokracii = nepatří se aby to cpal do hlav dětí. Asi se mají tyhle věci dozvědět ze studených husích jater.
V pohodě.
Reagovat >

Vložil: pedro, 9. dubna 2017,19:36:16

Titulek: RE: Angazovani rodice
Prave hodnotove neutralni skolstvi ukazuje, ze nejsme pouze jakousi paralelou k totalitnimu systemu s jinym hodnotovym systemem. Co je vice demokratickeho, nebo co vice repektuje lidska prava, nez hodnotove neutralni skolstvi?
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 9. dubna 2017,23:25:52

Titulek: RE: Angazovani rodice
Co to je proboha "hodnotově neutrální školství"? Takže hodnoty jako - pravda, čest, soucit, základní lidská práva, to do školství nepatří a nesmí se to tam vyučovat, protože to už by nebylo hodnotově neutrální? A recentní historie se má učit taky tak, tedy jen jako neutrální popis dějů, kousek Hitlera, kousek Židů? To fakt myslíte vážně?
Reagovat >

Vložil: pedro, 10. dubna 2017,17:58:53

Titulek: RE: Angazovani rodice
Hodnotove neutralni skolstvi znamena skolstvi, kde nepodbarvujete napriklad historicky vyklad o dejinach 19. stoleti hodnotovymi meritky soucasne doby ("doba temna", "zalar narodu" a podobne zkratkovite a v dusledku i hrube nepravdive hodnotove soudy), pripadne pokud vyucujete hodnotove zabarvene tema napriklad ona lidska prava (ano, to se samozrejme da ucit), vykladate z pozice hodnotoveho plurasimu.
Reagovat >

Vložil: pedro, 10. dubna 2017,18:09:26

Titulek: RE: Angazovani rodice
...pluralismu.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka,, 10. dubna 2017,18:31:19

Titulek: RE: Angazovani rodice,RE: Angazovani rodice
To mě zajímá. Jak se tedy má vykládat nějaký úsek dějin - například nacismus nebo období totalitního režimu - tak, aby to bylo "hodnotově neutrální"? Můžete to uvést na příkladě?

,
Reagovat >

Vložil: pedro, 10. dubna 2017,19:34:48

Titulek: RE: Angazovani rodice,RE: Angazovani rodice
Jiste, priklad mate v predchozim prispevku k 19. stoleti. V takovem pripade by asi bylo adekvatni ucit, jak narodnostni problemy, ktere v Rakousku urcite byly, tak treba skutecnosti jako moderni, liberalni ustava, realizace v sirokem meritku kulturnich a narodnostnich prava apod.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 10. dubna 2017,22:09:37

Titulek: RE: Angazovani rodice,RE: Angazovani rodice
Vy jste roztomilej jak se vyhýbáte odpovědi. Ptal jsem se na nacismus a totalitní režim a jak ho učit hodnotově neutrálně. Ne na rakousko roku 1830.
Reagovat >

Vložil: pedro, 10. dubna 2017,22:36:46

Titulek: RE: Angazovani rodice,RE: Angazovani rodice
Jednak jsem mluvil o Rakousku cca 1870, ale to nechme stranou.

Jestli myslite, ze pod zasterkou "hodnotove neutrality" se skryva napriklad to, ze bych se branil vzdelavani napr. o holocaustu pripade jinych nacistickych zlocinech, tak to opravdu ne. At se o tom samozrejme na skolach uci, necht jsou k tomu prosim predkladany veskere dostupne informace. To neni v zadnem rozporu k hodnotove neutralite, protoze to jsou veci, ktere s staly. Jsem zvedav, jak bude pokracovat vase "argumentace" :-D
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 11. dubna 2017,12:43:26

Titulek: RE: Angazovani rodice,RE: Angazovani rodice
Aha, takže když by to bylo o něčem, co se stalo, tak je to v pořádku, protože "když jsou to věci, které se staly, není to v rozporu s hodnotovou neutralitou". Ale jak by to bylo o věcech, které se teprve státi mají, do by bylo jiné kafe! Takže nic jako výklad dějin, vyvozování souvislostí, důsledků, vyhodnocování dějin. Jen prostý popis! Letopočty, osoby, místa. Osvětim, 1943-45, 1.3 mil osob. Tečka.

Jako jo, dobrý. Za mě diskusi končím, zábavné to bylo, teď už není.
Reagovat >

Vložil: pedro, 11. dubna 2017,14:39:42

Titulek: RE: Angazovani rodice,RE: Angazovani rodice
To tvrdite vy :-) Vedle toho, ze to neni pravda (viz vyse tema pluralismus), tak je to porad dramaticky krok kupredu oproti zatajovani skutecnosti, prekrucovani, dezinterpretacim, ucelovym hodnocenim a podobnym praktikam.
Reagovat >

Vložil: pedro, 9. dubna 2017,19:44:58

Titulek: RE: Angazovani rodice
A jeste jedna poznamka k tem husim jatrum. Ja si ani tak nemyslim, ze by ceske skolstvi melo nejaky velky problem v te hodnotove otazce, protoze rada reditelu skol i ucitelu si jeste pamatuje ten minuly rezim. Nicmene s temi husimi jatry souvisi vec, kde problem muzeme mit vetsi. Prosim neetatizujte. Stat neni ani jedinym, ani nejdulezitejsim akterem vzdelavani a vychovy. Nejdulezitejsi je rodina!
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 9. dubna 2017,23:28:43

Titulek: RE: Angazovani rodice
Rodina je nejdůležitější aktér ve vzdělávání? Opět, to myslíte vážně? Typická rodina, kdy rodiče ráno odejdou do práce a vrátí se někdy v půl paté, je nejdůležitější aktér ve vzdělávání dítěte? Rodina je ten subjekt, který vzdělává ve středoškolské látce, ve vysokoškolské látce? Rodina připravuje na státnice a na doktorát?
Nechcete se podívat z okna raději?
Reagovat >

Vložil: pedro, 10. dubna 2017,18:03:59

Titulek: RE: Angazovani rodice
Mozna byste si mel uvedomit, ze mnozstvi pouzitych invektiv je vicemene irelevantni. Utikate mi z oblasti hodnotove vychovy a vzdelavani o ktere se tady minimalne od 8. dubna 2017,22:45:36 na vasi zadost bavime, do oblasti "hard skills" a to jeste nejlepe do posledni faze vzdelavani.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 10. dubna 2017,18:32:12

Titulek: RE: Angazovani rodice
Ježíš, tak to bych hrozně nerad, kdybych vás měl nutit do diskuse, kterou vy si nepřejete vést. Měl jsem za to, že jste tuhle diskusi spustil vy, ale asi jsem se mýlil. Hluboká omluva :-oo)
Reagovat >

Vložil: pedro, 10. dubna 2017,19:28:43

Titulek: RE: Angazovani rodice
Vas argument byl proste mimo ve vztahu k diskusi, kterou tady vedeme.
Reagovat >

Vložil: Ditys, 6. dubna 2017,20:55:44

Titulek: Technologie vzdelavani
Těžko se, za stávající situace, přesune 150000 lidí na pozice programátorů (i když jde jen o příklad). To by musel vzdělávací systém fungovat jinak než jako Norimberský trychtýř (tlačit informace dovnitř), ale spíš pěstovat zájem tyto informace vyhledávat a přijímat. Schola ludus. Jo, a Facebook skutečně nepoužívám.
Reagovat >

Vložil: Martin, 7. dubna 2017,13:47:29

Titulek: Vzdělávání stejně nemá význam
Nejhorší je, že ona teorie stejně žádný význam nemá. Dělám v IT, když jdu na kurz a něco mi tam vysvětlí, tak v lepším případě si tu věc pamatuji do druhého dne, v tom běžném 99% věcí do týdne zapomenu. Stejně tak skončilo formální vzdělávání.

Zvláštní je, že když řeším nějaký specifický, velmi zapeklitý problém, na který nemůžu přijít, den si se vším hraju a laboruji, tak si na vše vzpomenu klidně i za 10 let (do dneška vím, jak se pro Xka v Linuxu řeší obnovovací frekvence CRT monitoru), a to i v případě, že jsem věc použil jednou v životě.

Škola je jenom samá teorie, protože:

a) v praxi se nedá věnovat 20ti lidem zároveň
b) praktická cvičení jsou opravdu nákladná
c) v praxi se nedonutíte dělat něco co vás vysloveně nebaví, potřebujete pro to zápal.

Školství se holt nezmění. Člověka ten systém připraví na korporaci, kde mnohá nařízení jsou nesmyslná až hloupá, věc nemá logiku, a člověk si to chodí jenom odsedět. V tomhle ohledu škola má značný přínos, že člověka prakticky připravý na nesmyslnost mnohé práce.

A co bude za 20 let? Mnohem více byrokracie. Už nyní vidím jak práci, kterou by v IT zvládl vykonávat jeden člověk jich vykonává podle speciální metodiky, bezpečnostních směrnic a nařízení, 10 lidí.

V dnešní době jsou hlavní skilly, jako umět politikařit, umět si vytvářet kamarády, spojence a likvidovat protivníky. O nějaké výsledky jde čím dál méně a za poslední roky vidím, že se to neustále zhoršuje.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 9. dubna 2017,14:13:39

Titulek: RE: Vzdělávání stejně nemá význam
Školství se může změnit. Není to zase tak těžké - problém školství nepřipravujícího na to, co člověka v životě čeká si uvědomuje stále více lidí a jsou země, které přecházejí daleko více na alternativní způsoby vzdělávání. Finsko je notoricky známý případ a výsledky se zdají být zatím skvělé.
Reagovat >

Vložil: thr, 15. dubna 2017,14:12:57

Titulek: RE: Vzdělávání stejně nemá význam
Mě baví, jak v diskusi do všech ryjete kolem nutnosti přesné a podložené argumentace, ale sám pak hodíte větu jako "Finsko má výsledky skvělé"...
Když se budete obtěžovat fakty, tak zjistíte, že situace Finska zase tak idylická není. Z hlediska růstu HDP je v rámci EU jen těsně před řeckem, zadlužení roste, vedle objemu škrtů byl i za toto kritizovaný Kalousek jen břídil. Důvodů je hodně, to by bylo na samostatný článek a rozhodně bych Finsko neodepisoval, nedá se jim upřít velká snaha o stabilizaci a zlepšení situace.
Nicméně k jasným "šampiónům" opravdu nepatří a týká se to i zmíněného vzdělávání, když se na Finsko podíváte blíže, tak to největší nadšení z cílení na znalostní ekonomiku bylo úzce spjaté s hegemonií Nokie v jistém období, ale jak to s ní dopadlo není třeba moc zdůrazňovat.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 16. dubna 2017,18:31:41

Titulek: RE: Vzdělávání stejně nemá význam
Položme se na otázku, zda se má odpovídat i na trollpost. Hlava-orel, tak prý jo.
Má se úroveň vzdělávacího systému odvozovat od míry růstu (!) HDP (!) v jednom daném roce? Dle tohoto měřítka by tedy nejlepší úroveň vzdělanosti měly země: a) Uzbekistán, b) Papua-Nová Guinea, c) Kongo.
Srovnáváte-li Finsko s Řeckem, bylo by možná decentně vhodné připomenout, že HDP Finska na hlavu je cca dvojnásobné jako v Řecku.

Finské vzdělávání je dobré, protože... protože si to můžete najít během minuty na webu na desítkách odkazů. Začít se dá třeba zde
http://www.smithsonianmag.com/innovation/why-are-finlands-schools-successful-49859555/
Reagovat >
Odběr komentářů e-mailem

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn