Na Facebooku nebo na blogu? - Má stát investovat do soukromých firem?

Po delší odmlce, která ale nebyla odmlkou, protože jsem přesunul své komentátorské aktivity na facebook, otevírám i svůj blog: články publikované na Facebooku postupně umístím i sem, neboť ne každý na sociální síti je.

Z Blogu na Facebook (a zase zpět)


Jak čtenáři bloc.cz vědí - a občas též drobně protestují - publikování na osobním blogu jsem před několika měsíci zastavil, a místo toho publikuji posty na své zdi na Facebooku. Měl bych asi vysvětlit proč.

Důvodů je několik. Jednak mám pocit, že přes Facebook proniknou informace k okruhu “odběratelů” (což jsou přátelé a sledující) velmi rychle, v řádu hodin. Autor má vždy radost z takto rychlého “průniku” informace, zejména když publikuje materiály obvykle reagující na aktuální dění. U blogu, jak jsem vysledoval z rostoucího počtu čtení, to bylo spíše pozvolna v periodě týdne či dvou, i následné diskuse byly pak jaksi “roztahané”. Facebook je vhodné prostředí pro diskuse, díky upozorněním je možné prodiskutovat dané téma docela intenzivně a debatním kroužku během pár hodin, což se mně také mnohokrát stává. Diskuse jsou navíc kvalitní - což je dáno jednak asi složením “odběratelské” obce, jednak i tím, že diskutující debatují neanonymně (anonymní facebookové profily mezi přátele neakceptuji). Rozdíl mezi anonymní diskusí, kdy ze zálohy stříli “Belzebub I.” a tou, kdy diskutují věrohodně identifikovaní lidé se svými profily, je propastný.

Druhý přínos facebooku je samozřejmě ve sdílení; není výjimkou, že moje posty dosáhnou okolo stovky sdílení, což zvětšuje jejich dosah o několik řádů. U blogpostů je sdílení velmi vzácné - jednou za několik příspěvků se setkám s tím, že blogpost byl sdílen někde jinde či bylo požádáno o další publikování.

Pak je tu samozřejmě zásadní nedostatek facebooku a to, že “ne všichni na něm jsou”. Nejen “ne všichni”, procento lidí, které tuto sociální síť nevyužívá pravidelně, je vysoké. Toho si jsem vědom.

Jak na věc? Rozhodl jsem se nakonec pro kompromisní řešení, které vlastně odstraní nevýhody a ponechá výhody obou platforem - jednoduše “přetisknu” materiály z facebooku i zde. Facebookových “postů” nepublikovaných zde je hodně, tedy budu to sem umísťovat postupně - čtenáře upozorňuji, že některé z postů budou už mít spíše archivní význam, protože nebudou aktuální. Každopádně diskutovat je možné jak zde, tak u daného postu na Facebooku.


Má se stát plést do komerční sféry?


Má se stát míchat do komerční sféry, do soukromého byznysu? "Zdravý rozum" (?) říká, že nikoli, že to nejlepší, co může udělat, když se do toho bude plést co nejméně. To slýcháme dnes a denně.

Americké Ministerstvo dopravy plánuje utratit 4.2 miliardy dolarů, tedy zhruba sto miliard korun z veřejných peněz na podporu autonomních, tedy samo-řiditelných automobilů. Jedná se o desetiletý plán s cílem "dostat autonomní automobily na americké silnice". Jeho důležitými součástmi je sjednocení legislativy napříč unií (dnes má každý stát svá pravidla) a vyřešení otázek zodpovědnosti (co když auto bez řidiče bude bourat apod.). Součástí též bude určování bezpečnostních standardů, testování autonomních vozů a podobně - je to tedy nezvykle aktivní přístup státu, podpořený nemalými financemi.

A jsem přesvědčený, že toto je přesně případ, kdy se to USA stonásobně vrátí. Amerika v automobilech světu nedominuje - ale v elektromobilech a autonomních vozidlech ano. Nejdále na světě v této branži jsou (americké) firmy Tesla a Google, a svůj autonomní elektrovůz spěšně chystá s velkou pravděpodobností i Apple. Jejich náskok před váhavými a pomalými světovými automobilkami je obrovský a stále vzrůstá. Zásadní překážkou je ale schopnost vyrábět ne tisíce, ale milióny autonomních aut: k tomu ale potřebujete trh, který je bude kupovat, a trh potřebuje zemi, po které budou moci tato auta jezdit - což jsou ona jednotná pravidla hry. Státní injekce do soukromého podnikání (nezapomeňme, že Tesla Motors obdržela 2.3 miliardy státní pomoci, další synergická Muskova firma SolarCity též pomáhající elektro-automobilismu pak další 2.5 miliardy) může zapříčinit, že příští duo největších automobilů se nebude jmenovat Toyota a Volkswagen, ale Tesla a Google. S důsledkem vzniku stovek tisíc pracovních míst, přírůstku desítek nebo stovek miliard do obchodní bilance USA, s důsledkem úbytku obětí u nehod (dnes 30 000 ročně), úbytek zraněných (dnes 2.3 mil. lidí ročně!), s důsledkem úbytku škod při nehodách (99 miliard USD ročně), s důsledkem umožnění jezdit automobilem desítkám miliónů lidem, kteří dnes z mnoha důvodů řídit nemohou - v porovnání s tím budou utracené miliardy vypadat jako drobné.

Státní pomoc, tedy dotace (!) soukromému podnikání: ANO nebo NE? Celý svět ví, že takhle nestojí ani otázka, ani odpověď - že pokud existují silné a propracované argumenty, těžko zpochybnitelné propočty, a pokud je provedení kvalitní, mohou být tyto "dotace" tou nejlepší investicí vůbec. Ví to celý svět; víme to i my?

http://www.bbc.com/news/technology-35320177

http://www.wired.com/…/the-feds-want-rules-for-self-drivin…/

Facebook: https://www.facebook.com/jiri.hlavenka


téma: Bloc.cz - 20.01.2016  


Komentáře ke článku celkem: 9
Úloha státu a tzv. Crowding out effectAleš20. 01. 2016 15:39
facebooková demenceMartin Prokeš20. 01. 2016 17:35
 RE:RE: facebooková demencepedro20. 01. 2016 18:35
 RE:RE: facebooková demencehptacek20. 01. 2016 21:47
 RE:RE: facebooková demencepedro21. 01. 2016 22:11
 RE:RE: facebooková demenceJiří Hlavenka21. 01. 2016 09:05
omlouvam se za off-topic komentarRAB_THIRD21. 01. 2016 01:20
 RE:RE: omlouvam se za off-topic komentarJiří Hlavenka21. 01. 2016 09:11
Apple Carthr29. 01. 2016 08:12
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn