Zpět | Přidat příspěvek

Vložil: pedro, 15. března 2015,18:38:56

Titulek: Směrování ANO
Pěkná analýza interních poměrů ve straně. Nicméně pokud jde o politické perspektivy ANO, tak nesouhlasím. Domnívám se, že už v této chvíli se ANO začíná profilovat jako středopravicová strana. Středo- v tom smyslu, že veřejně stále sází na obraz profesionálů, co makají, ne ideologicky orientovaných politiků. Podle mého soudu jí tento image v poklidu, nedojde-li k internímu kolapsu, zajistí pozici mezi dvěmi nejsilnělšími stranami. Sjezd byl v tomto směru hlavně špatnou zprávou pro konkurenty na pravici - můj tip je, že ODS opět nějak přežije, zato další z nových subjektů na pravo TOP09 bude mít problém.

Další drobnost, nemyslím si, že by ANO mohla při jiném načasováním voleb dosáhnout výrazně lepší výsledek. Možná mohli volby vyhrát se ziskem vyšším do cca 5%. Toto beru jako vlastnost volebního systému v ČR. Většinového výsledku prostě nejde dosáhnout, to by musela být mimořádná situace - něco jako hlad, bída a válka :-)

Konečně poznámka k té interní diskusi. Principiálně souhlasím, ale prakticky prosím toto svědčí hlavě o tom, že v ANO prostě nejsou politické osobnosti, které by se jakkoliv s Babišem mohly měřit. Pan Pilný tedy takovou osobností jistě není a mně ani nepřijde divné, vezmu-li v úvahu, jak tato strana vznikla, že tam nidko takový není.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 15. března 2015,21:29:44

Titulek: RE: Směrování ANO
Já s vámi souhlasím :). Je zcela možné, že se ANO začne profilovat středopravě, a dokonce jsou tu i jakési náznaky že tomu tak je.
Ale v tom případě můžou, domnívám se, zapomenout nad volební zisk nad 25%. Navíc Babiš dost "nasírá" i střední podnikatelsko-živnostnickou třídu, a když ho tenhle milión lidí přestane volit, tak kdo mu zbude? "Továrníci"?



Reagovat >

Vložil: Jarek, 16. března 2015,0:27:01

Titulek: RE: Směrování ANO
Zbudou mu současní i minulý dělníci/zaměstnanci - milujou ho pro jeho komunistickou minulost a jak to politikům natřel - tohle mu bude stačit dalších pár let. Tisk má pojištěný.
Reagovat >

Vložil: Petr Moses, 16. března 2015,9:25:15

Titulek: RE: Směrování ANO
Upřesnil bych - zaměstnanci ve veřejném sektoru.
Reagovat >

Vložil: pedro, 16. března 2015,18:36:15

Titulek: RE: Směrování ANO
To se příliš v odhadu nelišíme, já neočekávám, že by volební výsledek ANO mohl nějak výrazněji přesáhnout hranici 30%.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 17. března 2015,9:00:25

Titulek: RE: Směrování ANO
Těch 30% bych už považoval za varovné. Protože vzhledem k tomu, že ti tak třetina hlasů může propadnout (různí okamurové, klidně můžou propadnout lidovci, vyrojí se různé malé strany, nedostanou se tam piráti a zelení) je 30% strašně moc, protože to může být klidně v mandátech přes polovinu.

Mám takový pocit, že volební maximum bude v příštích letech okolo 20%. Je to hrozně fragmentované.
Reagovat >

Vložil: pedro, 17. března 2015,18:40:29

Titulek: RE: Směrování ANO
Máte pravdu, spíše to bude z uvedených důvodů méně. Já těch 30% uvedl spíše z toho historického pohledu, kolik v lze u nás dosáhnout, aniž by došlo k narušení běžné demokratické soutěže.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 18. března 2015,13:04:22

Titulek: RE: Směrování ANO
Zrovna dneska mě napadlo, jakou má Babiš vlastně kliku, že je Čecho-Slovačisko a ne Žid. Když od rána poslouchám, jak Netanjahu drtivě a historicky vyhrál volby a jeho strana získá v 120 členném parlamentu nevídaných 30 křesel :-) Takže bude moc udělat velice kompaktní koalici jen s 5-6 dalšíma stranama. Taková vítězství by asi Babiš nevydýchal :-))
Reagovat >

Vložil: xyz, 15. března 2015,22:59:21

Titulek: Oligarcha ruského typu
To je slov okolo jednoho top podnikatele. Je to oligarcha (terminus technicus) a podle ruskýho vzoru se potřebuje pojistit politicky a nespoléhat se na lidi jako byl Tvrdík, Dalík, Janoušek a kdoví kdo další by mu vstoupil do cesty (předpokládám, že vůbec jednat s těmahle nutnýma nulama/nosičema vody ho muselo urážet). Tak si ke svým 200+ firmám pořídíl nutný krytí - z agrofert kádrů udělá státní úředníky/politiky, nakoupí plošný noviny (internet), rádio a je klid na práci. Stejně jako v Rusku.
V posledních letech, kdy 2 po sobě jdoucí český prezidenti lezou ruskýmu carovi do zemjlanky; dokonce mluvící v ruštině; a nejen Babiš se o zřejmém podepsaném STB agentství obhajuje vlastním řídícím důstojníkem, mě už nic nepřekvapí. Jediný otazníky mám, kdo z těch čechů nedávno procitnuvších jako aktivní antiAmi/anitZápad/proPutin bojovník je v registru KGB. (indicie popsaná někým z ex rozvědky).
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 16. března 2015,9:30:05

Titulek: RE: Oligarcha ruského typu
Souhlasím, že Babiš je oligarcha. Přirovnávat jej k ruským oligarchům ale není na místě: jsme oproti Rusku právním státem a demokracií, nedokonalým/ou, ale jsme. V Rusku politické krytí potřebujete, jak jej nemáte, jste sežráni tím, kdo jej má. Nejúspěšnější čeští podnikatelé žádné politické krytí nemají - tedy jde to i bez něj (Kellner, Komárek, Tykač ...).

Naopak se tohle může obrátit i proti vám. Pokud Babiš v příštích volbách neuspěje, bude jeho politické krytí hodně krátkodeché a můžou vyskočit nečekané žalobičky. Viz Berlusconi.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 17. března 2015,16:53:29

Titulek: Pár poznámek
1) koukám, že jste převzal od Jakuba Patočky tu myšlenku s demokratickým centralismem. Ve smyslu stalinistické deformace bych souhlasil, ale pro upřesnění budiž řečeno, že ten termín správně znamená, že všichni dole musí držet stanoviska co rozhodnou ti nad nimi, čili že rozhoduje špice pyramidy a ostatní poslouchají (centralismus, typický pro firmy), ale předtím se demokraticky diskutuje a rozhoduje (proto demokratický). To u ANO právě neplatí, tam není diskuze a hlasování s tím, že rozhodnutí většiny se následně musí držet všemi členy, tam je to jen čistý centralismus, šéf/majitel rozhoduje a ostatní poslouchají.
BTW zajímavé téma pro MV ČR, zda takové hnutí a takové stanovy jsou demokratické a tedy zda by se ta strana/hnutí neměla rozpustit :-) Ale nevím, zda to právě není ten důvod, proč Babiš drží pouhé hnutí, že tam ta pravidla tak přísná nejsou?

2) situace s volbami byla trochu jiná. Ano, je pravda, že Babiš počítal až s řádnými volbami a předčasné volby ho časově / organizačně zaskočily, souhlasím.
ALE byl tu druhý, IMHO silnější a opačně působící aspekt.
Jako deja vu tu byla nepopulární pravicová vláda a opoziční socdem s vysokými preferencemi. Opět preference jasně ukazovaly, že při volbách, celkem jedno zda řádných či mimořádných, socdem pravici vystřídá u moci - pokud bude jasná linie vládnoucí pravice s premiérem=lídrem vs opoziční levice. Opět ale přišly předčasné volby s tím, že se odložily a nastoupila "úřednická" vláda! Tím se střet pravice co zklamala/opozice co má preference opět otupil a socdem prodělala kalhoty (analogie k 2009/2010).

V roce 2013 notabene Zeman sestavil jakousi pseudosocdem vládu - tím že je pořád Zeman podvědomě řadou lidí považován za představitele socdem, že tam byli někteří padlí socdem, že Zemanovské křídlo se k té vládě hlásilo a nakonec převážilo i celé ČSSD tímto hlasem. Čili 30%+ pro ČSSD se během toho období začalo řítit dolu, ČSSD paradoxně nesla náklady vlády co vůbec nebyla její a vlastně byla instalována s cílem ji oslabit, a to Babišovi výrazně pomohlo. Volby byly v době, kdy lidi ještě pravici nezapomněli její vládu, socdem už je jakoby taky zklamala a to byla pro Babiše "co není politik" ideální příležitost.
Těžko tyhle věci kvantifikovat, ale osobně si myslím, že ta výhoda nad nevýhodou vysoce převažovala. Nebýt mimořádných voleb resp. úřednické vlády, máme od roku 2014 silnou levicovou vládu socdem, Babišovo protestní hnutí by se pouze dostalo do PČR a zůstalo v opozici. TOHLE byl Babišův původní plán. A v situaci, kdy by ODS+TOP09 zůstaly v háji, socdem (a KSČM?) by se poškozovaly náklady vládnutí by Babiš v klidu sílil a ty DALŠÍ volby by aspiroval na Orbánovského 50%+ vítěze. (Čili to možná ještě dopadlo dobře :-))
Reagovat >

Vložil: pedro, 17. března 2015,19:01:58

Titulek: RE: Pár poznámek
Jestli byl Babišův plán sedět 4 roky v opozici a nechat se kritizovat od novinářské obce, že jsou populisti, nemají program, nemají zkušené politiky a Babiš je oligarcha, tak to byl docela špatný plán. Já na jedné straně nevěřím na 100% různým prvoplánovým teoriím o Babišově politickém angažmá pro obhajobu zájmů Agrofertu, ale také chápu, že Babiš musí být nesmírně ambiciozni člověk s exekutivními až autoritářskymi sklony. Co by tento člověk dělal v opozičních lavicích? Nota bene koho vůbec by ANO do těch opozičních lavic posadilo? Ne, ne, Babiš si šel naprosto cíleně pro vládní křesla. Celý ten jeho politický projekt a úsilí dává nějaký smysl a má nějakou budoucnost právě jenom proto, že ve vládě sedí. ANO v opozici by bylo méně vtipnou paralelou k Okamurovi.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 17. března 2015,19:03:41

Titulek: RE: Pár poznámek
1) demokratický centralismus je samozřejmě historický pojem, ve své době vlastně oficiálně vyhlášená vlastnost systému, časem ovšem samozřejmě deformovaná do čistého centralismu (navíc "centrem" byl Kreml, nikoli Praha).
Taky jsem zachytil tu diskusi, že je otázka, jestli stanovy ANO vůbec projdou na MV - uvidíme.

2) Situace okolo voleb byla myslím ještě zamotanější, jak si pamatuju. Nepopulární byl hlavně Kalousek, z důvodů které známe (nabubřelost, arogance, neschopnost vysvětlit proč dělá co dělá atd., "tupé škrty" atd.). Nečas zas tak nepopulární nebyl, dokud se ovšem nezamiloval do Nagyové se známými důsledky. Ale socani taky nebyli nějak extra populární, protože vypadali, že jsou rozdělení na dvě křídla a že Sobotka je slabý, nerozhodný atd. Byla to ještě taková vlna popularity Zemana z prezidentské volby (ještě si to nepokazil), proto taky nebyly zásadní protesty vůči jeho "úřednické" (SPOZ) vládě. Navíc bych hodně nevěřil průzkumům popularity z té doby, protože myslím, že bylo obrovské množství nerozhodnutých lidí.

3) Je hodně odvážné tvrdit, že Babiš měl takový plán, jak říkáte. To by vyžadovalo plánovat pro horizont volebního období 2018-2022. Kromě toho, že ke konci tohoto období už Babišovi potáhne na sedmdesátku (a on to personifikuje na sebe, nebuduje hnutí "pro své potomky" či nějak dlouhodobě ideově), tak si myslím, že plánovat na tak dlouhé období je vlastně nesmyslné. Sice se tím někdo může zabývat, ale pravděpodobnost, že se situace vyvine zcela jinak než si to někdo maluje, je gigantická.

Reagovat >

Vložil: Jiho, 17. března 2015,20:19:12

Titulek: RE: Pár poznámek
Jasně že už to jsou dnes jen teoretické úvahy a Babiš se mi v roce 2013 se svými plány samozřejmě nesvěřoval :-)
Ale čísla byla taková, že preference ČSSD ke konci Nečasovy vlády byly mezi 30%-40%. Většina úvah jak v ČSSD tak mezi politology se točila okolo témat zda ČSSD udělá menšinovou vládu s podporou KSČM nebo zda se podaří nějaké malé straně !KDU, Zelení) projít do PSP a ČSSD s ní udělá klasickou koalici. Za téhle situace IMHO Babiš určitě nemohl pomýšlet na to, že v prvních volbách kterých se zúčastní vyhraje a sestaví jako premiér (většinovou?) vládu :-) To by fakt bylo absurdní. I ty první úvahy o ministru financí byla spíš recese.
Z toho vyvozuji, protože už od začátku roku 2013 Babiš do politiky šel naplno, že jeho cílem mohlo být jedině získat silnou opoziční pozici. Mít sen stát se minijuniorním partnerem v koalici s politiky, na jejichž kritice založil svou strategii 100% nedává smysl. Babiš podle mého chtěl silné opoziční slovo a cílil na vítězství - ale to v roce 2014 prostě nešlo. Ale počkat si na znemožnění té druhé "staré party" na levici a pak do toho vlítnout, klidně zase předčasně a s lidma na náměstích - to zní rozumně. To je přesně ta situace, kdy lze v poměrném systému pomýšlet na většinu ala Orbán. Babiše zaskočily předčasné volby, ale zase mu nahrál do karet Zeman a úřednická vláda. Jenže tím pádem vítězství získal dříve a větší než počítal, už nemohl jít do opozice a přitom bylo příliš slabé na jeho ambice.
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 17. března 2015,22:20:00

Titulek: RE: Pár poznámek
Beru že tohle je trochu takové plácání, protože Babišovi do hlavy nevidíme ani jeden.
Ale vzpomněl jsem si v této souvislosti na jednu větu, kterou o něm prohlásil člověk, který s ním dlouhodobě pracoval: Babiš je velký hráč. Což samozřejmě taky znamená, že plánujete, ale současně děláte spoustu věcí impulzivně a operativně, šikovně reagujete na situaci.
Tohle mně docela pasuje.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 17. března 2015,22:42:19

Titulek: RE: Pár poznámek
Souhlasím, ono v politice a v těch turbulencích to "šachistické plánování" na roky dopředu ani není moc reálné.

Já jen trochu polemizoval s tou pasáží "Předčasné volby zmařily Babišovy šance...termín řádných voleb, ve kterých by ve kterých by - domnívám se - zvítězilo drtivě"
Že při klasickém střetu vláda ODS+TOP09+VV/Lidem s lídrem Nečasem a pány Kalouskem a Drápkem vs opoziční ČSSD s lídrem Sobotkou v roce 2014 by podle mého naopak drtivě vyhrála ČSSD a prostor pro Babiše by velký nezbyl. A teprve předčasné volby a "mezidobí" Zemanovy pseudosocdem vlády oslabilo preference ČSSD, nedošlo k čitelnému střetu vláda vs. opozice a tím se udělal větší voličský prostor pro Babiše. Byť ho možná tak brzo ani nechtěl :-)

Jinak na ty limity Babišova hnutí jsem docela zvědavý. Vůbec si nedovedu představit, jak všechny ty komunály a kraje chce jako jednotlivec uřídit a vyhnout se skandálům a selháním...

A mj. se strašně bavím čtením Echo24, jak tam už rok plácají a plácají a šijí do Babiše a jeho střetů zájmů ze všech sil a snaží se o kvadraturu kruhu a pořád se neodvažují ani špitnout o podstatě problému. Kdo pamatuje duševní zmatky reformních stalinistů, nemůže se nebavit :-))
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 18. března 2015,10:15:22

Titulek: RE: Pár poznámek
JO, to máte pravdu. Já si u těch předčasných voleb uvědomoval hlavně to, že "spadly" do doby, kdy jeho masivní mediální kampaň běžela poměrně krátkou dobu a byla neustále vystupňovávána. Babiš měl předkoupené billboardy ještě na řadu dalších měsíců - ale už to nemohl využít. A taky to byla doba, kdy jeho popularita neustále, rychle, bez kolísání rostla - z toho jsem si odvodil či odhadl, že to takhle měl ještě na nějakou dobu naplánované (respektive jeho marketingové agentury) a že by se tam dostavil další růst procent.
Reagovat >

Vložil: Petr, 8. prosince 2015,11:47:02

Titulek: Ano
http://www.anobudelip.cz/cs/ Ano je dobrý...
Reagovat >
Odběr komentářů e-mailem

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn