Nejčtenější články
Partneři
Krámky.cz E-shop do 24 hodin Dokonalý e-shop na míru Dárkoviny.cz Prodej ready made společností s.r.o. a zakládání společností Virtuální kanceláře společností a poskytnutí sídla společností v Praze
Opravdu nešlo odolat dnešní jízlivé glose. Jeda do Brna, vynořil se za cedulí billboard s několika shluky lidí a nápisem „Dobrý den je, když máte koho volit“. Jeden z těch životu nebezpečných, člověk neví, zda má začít bušit hlavou do volantu, nekontrolovatelně se rozesmát nebo spáchat dopravní nehodu jiným způsobem. Ano, toto je výsledek snažení mozkového trustu lidovců (tedy KDU-ČSL). Pokud jste si těchto billboardů nevšimli, tak gejzír hesel je na webu strany, a že ta bouře mozků byla ukrutná:
Dobrý den je, když vnoučatům chutná
Dobrý den je, když se sejde celá rodina
Dobrý den je, když berou (ryby prosím!)
Dobrý den je, když si popovídáme
Dobrý den je, když do dobře dopadne (jeden z obzvláště dobrých)
Dobrý den je, když vyrazíme na hřiště
Dobrý den je, když nám Hubert přeje (fakt! Nevymýšlím si – tohle bych si vymyslet neuměl)
Dobrý den je, když jsou plné záhony
Dobrý den je, když si čteme pohádky
Ústřední slogan strany, kdysi za Luxe docela výstižná Klidná síla, je nyní To lepší v nás. Proč bylo zvoleno toto další z úchvatných hesel, vysvětluje Svoboda Cyril: „KDU-ČSL se od ostatních stran liší (!!) svojí vírou, že osudy lidí na tomto světě lze uspořádat spravedlivěji“. Opravdu si myslíte, že na toto máte patent jenom vy, lidovci? To už má závan neuvěřitelného. Vysvětlování nevysvětlitelného pokračuje dál – Dobrý den je prý „leitmotiv“ kampaně; lidovci by si měli nalistovat slovník cizích slov, zjistili by, že tento termín označuje „hlavní, vůdčí myšlenku“, a tou skutečně sousloví „Dobrý den“ být nemůže.
Důvod, proč si Paroubek a spol. vybrali pro realizaci svých kampaní agenturu, není v tom, že sami až tak nevěděli, na co chtějí voliče nachytat. Přínos agentury ale spočívá v její schopnosti mít nadhled – kromě toho, že v ní pracují lidé, kteří jsou copywriteři, kouzelníci se slovy, a kteří dovedou ideu vtělit do slov, která jsou vtipná a zajímavá. Politik dělá politiku, lékař léčí, reklamka dělá reklamu. Přenechat práci profesionálům není hanba, naopak důkaz vlastní profesionality.
Když dělá reklamu amatér, je amatérská, ale dá se v ní většinou najít, o co tvůrci jde. Okřídlené „Jsme tu pro vás“ je hrozné klišé, ale víme, co chce říci. Reklama lidovců je horší, neboť je zcela bezzubá a bezobsažná, kromě toho, že je blbě natextovaná. Když ČSSD zveřejní na první pohled cosi podobného, tj. „Je správné odmítat korupci“, je tu drobný rozdíl – z kontextu vycítíme, že tohle je cosi, co taky odmítá ČSSD a a co chce prosadit. Ale co proboha chce prosadit KDU-ČSL, aby braly ryby? Nebo aby chutnalo vnoučatům? (Dnes vaří Jan Kasal?). V tom je ten drobný problém. U lidovců si přečetli něco o positive thinkingu a rozhodli se podle toho konat; ušlo jim ale, že ani babička z jihomoravské vesnice nedospěje k názoru, že k těmto (navíc navýsost světským) skutkům jim lidovci ani v nejmenším nedopomohou. Leda tak Pánbůh.
A že muset straně lidové v budoucnu opravdu hodně pomáhat, je-li ovšem nad námi. Strana, která se ze všeho nejvíc bojí kohokoli sebeméně podráždit (všimněte si, že na celém jejich webu, v celé kampani, ve všech programech a sloganech nenaleznete ani náznak slova křesťanství, Bůh a podobně). Strana se bojí čím dál víc něco jasně sdělit, jasně se za někoho a za něco postavit, aby proboha někde nevyvolala nesouhlas a nepřišla o voliče. Takže o ně přichází, jak jinak. V těchto volbách ještě prolezou, o příštích si už nejsem jistý; tradiční vesnická a maloměstská voličská báze jim vymírá, ve městech s programem „ani tak, ani tak“ nezaujmou nikoho. Pomáhej jim Pánbůh.
Glosy