Zpět | Přidat příspěvek

Vložil: Igor, 29. srpna 2009,16:46:44

Titulek: CSA v tom nie je sama
Myslim, ze za sucasnej krizy povypadava zo skrin "uspesnych" velkych firiem este mnozstvo kostlivcov...
Reagovat >

Vložil: Radek, 29. srpna 2009,18:06:34

Titulek: RE: CSA v tom nie je sama
Hlavní problém je v tom, že spousta států bere "svoje" aerolinky jako národní hrdost a je ochotna udělat cokoliv, včetně kreativního účetnictví, aby to vypadalo, jak jsou na tom dobře. Není to jen ČSA, napadá mě třeba šílený případ Alitalie, kdy Berlusconi byl ochoten udělat na jejich podporu cokoliv včetně nepovolených státních podpor. V době otevřeného evropského nebe je to podle mě přežitek, jiná věc je, že to jako národní hrdost berou i lidi - na Slovensku, třeba, jsem nedávno slyšel, jaká je škoda že žádné národní aerolinky nemají a lítá jim tam jen nějaký SkyEurope...
Reagovat >

Vložil: Igor, 30. srpna 2009,11:22:38

Titulek: RE: CSA v tom nie je sama
Ale my sme narodne aerolinky uz mali - Slovenske Aerolinie. Nastastie skrachovali rychlejsie ako ceske CSA. Par ludi sa nabalilo, ucet zaplatil stat a tym to hasne. Cim dlhsie sa CSA budu potacat okolo krachu, tym vacsiu "sekeru" vyrobia.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 30. srpna 2009,15:16:51

Titulek: ČSA
Nejprve trocha politiky do jinak apolitického článku: důvod, proč stát i média tak dlouho tolerovali podvodné konání pana Lašáka a spol. byl v tom, že politické zadání znělo: zlosyn z ČSSD Tvrdík zničil co mohl a přivedl ČSA do ztráty, mo(u)dré vedení pana Lašáka ČSA zachránilo a dostalo z dluhů. Proto nikdo za poslední 3 roky neřekl, že král je nahý...
Je pravda, že Tvrdík ČSA zadlužil - ovšem ty peníze investoval do businessu - zejména do vize carga, caterignu resp. regionální servisní kapacity. Možná by to dneska při poklesu přepravených osob a šílených cenových soubojích s low-costy ČSA drželo nad vodou, možná to byl megalomanský omyl, to nemohu rozsoudit, ovšem pro mě to určitou ekonomickou logiku mělo.
Naopak pan Lašák plnil to politické zadání kromě toho kreativního účetnictví zejm. tím, že rozprodával lukrativní části a tím vylepšoval výsledky hospodaření. Že dříve či později žití z podstaty a z práce předchůdců skončí není věc sporná, to bylo 100% jasné každému trochu ekonomicky myslícímu člověku...

k tomu národními přepravci - ČSA vem čert, okradli nás o námořní přepravu, přijdeme o leteckou, svět se nezboří. Když na to přijde letadla se dají koupit časem znovu... S mnohem většími obavami hledím na privatizační zálusk modrých hochů na letiště. To je totiž naprosto unikátní a strategické. Pokud o něj přijdeme, už nikdy nikdo podobné letiště v rozumném dosahu Prahy vybudovat nemůže :-/ Na téma moudré vlády co vybere nerizikového zájemce bych připomněl kauzu Unipetrol, kde se IMHO dříve či později opět dostaneme v tak citlivé strategické věci do rukou nějakého oligarchy tj. Kremlu...
Reagovat >

Vložil: Jiří Hlavenka, 30. srpna 2009,16:31:31

Titulek: RE: ČSA
Tentokrát souhlasím celkem do puntíku :). U toho Tvrdíka mě vadí jedna věc: že jsou teď všichni po bitvě hrdiny (novináři nejvíc). V době, kdy tam Tvrdík byl, nebyl nikdo schopen pod pokličku podnikání ČSA nahlédnout a argumentovat, proč to, co Tvrdík dělá, je či není dobré. Lašákovi zase celkem slouží ke cti, že v rozhovorech, které nyní dává, vinu na Tvrdíka v podstatě nesvaluje.
Určitě souhlasím s letištěm: myslím, že hledíme do potenciálně docela neklidných let (možná se to srovná, Rusové zjistí, že na nějakou expanzi do své tradiční sféry zájmu stejně nemají prachy atd.), a prodávat Letiště komukoli jinému než západnímu strategickému zájemci (tj. nikoli fondu, který to pak s radostí zase prodá komukoli dál, ale tradičnímu, velkému provozovateli letišť) je dost hazard.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 30. srpna 2009,21:45:36

Titulek: RE: ČSA
To je divné, to budete nějaký falešný J.H. ;-))
K tomu svalování viny - v posledních 2 týdnech už jsem to od Lašáka slyšel resp. četl několikrát. Tedy že ČSA teď krachuje proto, že vedení v dobách prosperity (=Tvrdík) peníze investovalo resp. si ještě půjčovalo a nevytvářelo "finanční polštář". Což tedy nevím nevím, která firma této velikosti si může dovolit ve vysoce konkurenčním prostředí dávat miliardy Kč ladem na účet na horší časy...
K tomu strategickému zájemci o LP: to je dost nejistý pojem, třeba ti Poláci v zásadě právě vyhovovali svou vizí o velkém středoevropském hráči... Jenže v globální ekonomice podle mého záruky, že za pár let nové vedení něco někam neprodá neexistují. (Nemluvě o případném utlumení nepohodlného konkurenta v případě nějakého blízkého středoevropského letiště.)
Zkrátka mi zase zní rozumněji socdem názor, že LP je strategické natolik, že by se měl prodat buďto minoritní podíl, nebo dlouhodobý pronájem strategickému zájemci (nebo nějaká kombinace), já za to nemůžu ;-)
Reagovat >

Vložil: David, 1. září 2009,14:12:52

Titulek: Glorifikace Tvrdíka
S tou glorifikací Tvrdíka bych to nepřeháněl. Je naopak typickým důkazem toho, co dokáže politické intrikářství a mě je z jeho jmenování šéfem ČSA na nic. Abych připomenul - nejdřív podal demisi, kterou vzápětí stáhl a znovu podal až na upozornění prezidenta republiky, co vlastně pojem demise znamená. Vzápětí dostal od ČSSD trafiku v podobě ředitelství ČSA bez výběrového řízení, aniž uměl byť jen slovo anglicky. Který jiný manažer by měl takovou kliku? I konkurs na nového ředitele pražské ZOO bude tvrdší! O výkonu takového člověka a jeho strategiích mám velmi silné pochybnosti.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 1. září 2009,21:09:36

Titulek: RE: Glorifikace Tvrdíka
Ve světě by jmenování bývalého ministra obrany (a s trochou nadsázky vlastně i letectva) do funkce ředitele aerolinek nebylo nic zvláštního, to je kategorie lidí, ze kterých se do podobných funkcí chodí.
Jak už jsem psal, jestli by jeho strategie (tedy nežít jen z klasického létání ale investovat do carga, cateringu a servisu) vyšla a dnes ČSA držela nad vodou nebo ne si netroufám odhadnout, ale rozhodně to znělo ekonomicky smysluplněji než vylepšování obrovských ztrát rozprodáváním majetku pana Lašáka.
Reagovat >

Vložil: David, 2. září 2009,9:47:42

Titulek: RE: Glorifikace Tvrdíka
No tak osobně o ničem takovém nevím, dejme tomu. Nicméně problém vidím především v tom, že ČSA byla členem SkyTeamu. Jak si za těchto okolností dovede představit minimálně jednání se zahraničními partnery, když neumíte ani slovo anglicky? Meetingy, telefonáty, odpovědi na emaily, čili každodenní náplň ředitele aerolinií??? Podotýkám, že angličtina je nejen obchodní jazyk, ale taky jazyk v letectví, takže v podstatě každý Tvrdíkův zaměstnanec uměl anglicky lépe než šéf.
Reagovat >

Vložil: pedro, 30. srpna 2009,18:08:57

Titulek: Nic noveho pod sluncem?
Management CSA vytvari posledni leta obrovske ztraty, ktere privedou firmu se zakladnim jmenim 3 mld. Kc tak rikaje na buben. Stat z pozice majitele nedela nic, az kdyz je situace beznadejna a je vhodna prilezitost (krize), rozhodne privatizovat. Prihlasi se nam nejaci zajemci, vetsina z nich zaplatbuh propadne panice pri pohledu do ucetnictvi firmy a nabidky slozi. Pouze ti protivni Rusove maji zrejme penez dost a na pripadny nakup se divaji spise ze strategickeho pohledu. Nu coz, stat Aeroflot vyradi z takzvane bezpecnostnich duvodu. Pisi takzvane, protoze nejakou bezpecnostni hrozbu v prodeji CSA jinym aerolinkam si nedovedu predstavit. Aha, tak to nam zbyva posledni zajemce, nejaky pan Simane, ktery ale za CSA od sameho zacatku nemuze dat vice nez 1 mld. korun. Ale tech par set milionu je preci dobra cena, ne? Tak si placneme...
Jestli je to pohadka nebo realita, at si kazdy rozhodne sam.
Reagovat >

Vložil: AAA, 31. srpna 2009,9:27:35

Titulek: RE: Nic noveho pod sluncem?
Zajem Aeroflotu byl pouze kosmeticky. Reditel, ktery Aeroflot prihlasil, byl nedlouho po podani nabidky odejit dozorci radou.

Kdyby mel Aeroflot dost penez, tak nerusi svoje dcerinky a cargo divizi.
Reagovat >

Vložil: Sten, 1. září 2009,10:33:11

Titulek: RE: Nic noveho pod sluncem?
Aeroflot jednak ty peníze stejně nemá (ale možná by je dostal půjčkou od ruského státu, přeci jen pro Rusy je to strategický nákup, ČSA pravidelně létá z Karlových Varů do Ruska a zpět) a druhak opravdu je bezpečnostní riziko, protože je částečně ruský státní - a jaké problémy závislost na Rusku přináší jsme si (opět) ověřili v lednu.
Reagovat >

Vložil: David, 31. srpna 2009,23:17:42

Titulek: Roustoucí cena ropy...
Obávám se, že rostoucí cena ropy pošle všechny do kytek v horizontu tak pěti let. Je to bohužel veličina, kterou nikdo nezohledňuje a o to horší bude realita. Zatímco normální doprava snad 2x nebo 3x ceny s obtížemi ještě rozdýchá, pro aerolinky to bude smrtící úder. Minimálně nebude možné jít takovou tou agrestivně růstovou strategií (a to ani na papíře), takže malí hráči jako ČSA nemají šanci.
Reagovat >

Vložil: Jiho, 1. září 2009,12:30:12

Titulek: RE: Roustoucí cena ropy...
Takže se domníváte, že když se cena ropy vrátí na úroveň roku 2008, skončí letecká přeprava, lidé přestanou létat na dovolené, přestane se vozit zboží, přestanou služební cesty? Mě by se takový konec globalizace svým způsobem líbil, ale opravdu to nepovažuji za pravděpodobné ;-))
Reagovat >

Vložil: David, 1. září 2009,14:25:21

Titulek: RE: Roustoucí cena ropy...
Ty ceny z roku 2008 nejsou samozřejmě konečné. Klesly jenom kvůli důsledku hospodářské krize a tím zbrždění čínské (miliarda lidí) a indické (další miliarda) ekonomiky. V momentě obnovení poptávky bude pokračovat samozřejmě jejich růst, přičemž násobky 2x, 3x a více nemusí být vyjímkou.

Nafouklé ceny z roku 2008 zavinili úpdadek jen drobných hráčů typu MaxJet, Skybus, Aloha Airlines atd., a zřejmě stojí i za počátkem úpadku SkyEurope. Je asi jasné, co přinese další zdvojnásobení cen. Ano, tvrdím, že se budou omezovat služební ceny (což se stejně omezili) a zboží se nebude přepravovat letecky (např. jablka z Nového Zélandu se budou muset pěstovat znovu místně). Letecká doprava má svůj růst za sebou.
Reagovat >

Vložil: Jiří, 1. září 2009,22:13:08

Titulek: .... a není to náhodou jinak ?
Zdravím, linka do NY je prý stabilně plná a totéž mi řekl jeden pilot létající v ČSA do Ruska.....není náhodou tento "humbuk" jen pro "snížení" ceny ? Mezi piloty se snad šušká, že když některého propustí, tak jej za půl roku přijmou zpět...
Je fakt, že jsem se nesnažil vyhledat vytíženost linke....
Reagovat >

Vložil: David, 2. září 2009,9:49:27

Titulek: RE: .... a není to náhodou jinak ?
Ono se ani tak nejedná o to, jestli je linka pravidelně plná, ale jak moc je zisková.
Reagovat >

Vložil: thr, 7. září 2009,9:48:05

Titulek: RE: .... a není to náhodou jinak ?
Problém linky ČSA do NY je v tom, že nemají s čím létat - ty Airbusy dožívají, jiná dálková letadla ČSA nemá.
Takže pokud by chtěli tuto linku udržet, tak se musí investovat do letadel, což je zřejmě v daném okamžiku dost problematický krok.
Zrovna v tomto bych žádné spiknutí nehledal, naopak je prakticky jisté, že po privatizaci (případně i jejím zamítnutí), bude toto jeden z jasných úkolů k vyřešení - do dálkových letů buď zainvestovat anebo je jednoznačně zrušit.
Reagovat >

Vložil: Milanius, 8. září 2009,19:36:57

Titulek: RE: .... a není to náhodou jinak ?
S ČSA jsem se vracel z New Yorku včera ráno a letadlo bylo zaplněno ne víc jak ze tří čtvrtin.
Reagovat >

Vložil: Roman Stanek, 1. září 2009,23:02:01

Titulek: 2006
V roce 2006 jsem zacal psat o tom jak CSA zkrachuje. Po prvnim blog postu me to ale prestalo bavit protoze to bylo prilis trivialni. Tady je alespon cast 1: http://ostrovan.blogspot.com/2006/12/fly-ok-fly-csa-part-i.html
Reagovat >

Vložil: RAB_THIRD, 2. září 2009,0:58:13

Titulek: nemely by veci spravne fungovat jak maji?
kdyz tak ctu ty prispevky /i clanek samotny/ napada me, co vlastne delala clou dobu dozorci rada spolecnosti? .... To jsou snad lidi, kteri maji sva jmena, zadarmo to nedelali a maji ze zakona stanovenou odpovednost.
Dokud nedojde k tomu, ze v podobnych pripadech budou povolani ke zodpovednosti prave osoby, ktere mely podobne situaci zabranit, jsou veskere podobne debaty sice hezke, ale nic neresici. Snizovani zakladniho jmeni patri podle meho nazoru bezesporu do oblasti, o ktere ma dozorci rada povinnost zevrubne informovat majitele spolecnosti.
Az zacnou dorozci rady dozorovat chod spolecnosti /tedy plnit funkci jim sverenou za kterou jsou mnohdy slusne honorovani/ bude podnikatelske prostredi ceske republiky mnohem cistsi a prehlednejsi.
Tak me napada, ze by byl celkem zajimavy koncept "cerne listiny clenu dozorcich rad" :-)
bylo by zajimave mit moznost zjistit, jestli se nejaka osoba nevyskytuje casto v dozorcich radach spolecnosti, ktere podnikaji na ukor majitelu. Ergo nevykonava/la/ spravne svoji praci.
Treba by to vedlo ke zvyseni "osobni odpovednosti" ... kdo vi? ;-))))
Reagovat >
Odběr komentářů e-mailem

Glosy

Až bude Apple větší než Microsoft...

21.04.2010
Apple ohlásila finanční výsledky za poslední kvartál a jsou rekordně dobré: 13 mld obratu a především, 3,1 mld USD zisku. Apple jako počítačová firma? Tak počítejte se mnou:&#…více zde

A DVD taky?

04.01.2010
Další glosy