Televizi Nova ten Internet fakt nejde - Best of recycle bin má investora – Zlaté stránky koupily kousíček českého Internetu

Třikrát aktuálně z internetového podnikání a investování

TV Nova na Internetu: erotika netáhne a amatérské zprávy dvojnásob

Veřejně koriguji svůj názor rád a nerad zároveň. Zde jsem prezentoval, že přes počáteční nejapnosti se televizi Nova útok na český Internet podaří, a zdůvodňoval jsem to jejich mediální silou, porozumění cílové skupině, dostatkem peněz i vytrvalost. Uplynuly dva a půl měsíce – budiž, není to moc – a návštěvnost TN.cz setrvale klesá, jak například pečlivě sleduje Dan Dočekal. TN.cz dnes navštěvuje jen o málo více osob než původní, v podstatě jalovou stránku Nova.cz, a jen asi 40% návštěvnosti projektu Stream.cz, podporovaném zlomečkovou reklamní kampaní oproti tomu, co TV Nova hustí do svých diváků ohledně TN.cz.

Ale ani návštěvnost není to, co bych projektu vyčítal – to hlavní je bezradnost, nenápaditost a neatraktivnost tohoto zpravodajského webu. Čekal jsem, že zkušení matadoři (Šámal a spol.) si uvědomí, že s banálním zpravodajstvím, které je dávno ve stejné nebo i lepší podobě prezentováno na deseti dalších adresách, nemohou uspět. Naopak: hlavní zprávou dneška je například to, že je teplo, ale že se ochladí, a že jsme na stránce „televizního“ portálu poznáme z toho, že zpráva jed oprovázena ilustračním videem (lidé na sluníčku na koupališti, pak prší, lidé pod deštníky atd.). I další hlavní zprávy jsou jen upravené agenturní zpravodajství z ČTK nebo Mediafaxu, v bulvární části nastal vývoj v tom, že zatímco před dvěma měsíci byla hlavní zprávou ta, že se popral králík s hadem, dnes je to narození mamutoprasete. Kde je slibované vlastní zpravodajství, kde jsou ty desítky nově nabraných redaktorů, co dělají?

TV Nova nadále silně propaguje TN.cz ve svém televizním kanále; je to sice její reklamní prostor, který je „jakoby“ zdarma, ale zkusme si představit, na kolik by jej CET 21 nacenila třetímu zájemci? Za uplynulé měsíce by to bylo jistě několik set miliónů korun, k tomu přičtěme ony další stovky miliónů, které (údajně) stálo vlastní vytvoření portálu TN.cz.

Výsledek je s ohledem na vynaložené prostředky bídný, a pro zapamatování budoucím generacím je dobré vytesat do kamene výroky mluvčí CET 21: 1: „výsledky návštěvnosti nevnímáme jako neúspěch, ba naopak!“, 2.: „Stream.cz nevnímáme jako konkurenční projekt a ani se s ním neporovnáváme“.

K TN.cz se samozřejmě časem zase vrátíme.

Rozluštění hádanky, proč z toho radost mám i nemám. Nemám ovšem proto, že musím uznat, že jsem se mýlil a TN.cz prorokoval světlejší budoucnost. Mám ovšem proto, že společnosti CET 21 úspěch v podnikání založeném na ohlupování zmatených spoluobčanů nepřeji a z tohoto neúspěchu se těším. To uvádím proto, kdyby snad někdo chtěl napadat článek, že není nezávislý a je zaujatý. Má pravdu, je zaujatý, a to silně.

 

Oprašování padlých andělů? To vůbec není špatný nápad

Investoři se dělí na chytré a hloupé. --- Ne, tak to nebylo moc vtipné, tak znova. Máme zde investice hrubou silou, nejlepším příkladem je koupě Centra a Atlasu fondem Warburg Pincus: atraktivní obor, jednička není k mání, tak koupíme dvojku a trojku. A máme zde investory, kde hrubá síla (peněz – tedy, opravdu velkých peněz) chybí, a kteří musí hledat méně evidentní cesty k úspěchu. Jan Václav Čep – zkušený matador světa médií a reklamy, který jej dokonale zná z pohledu inzertních zadavatelů – zformoval investiční skupinu Dignity a kupuje „padlé anděle“ českého Internetu, jako je například web tiscali.cz nebo peníze.cz. Oba kdysi patřily mezi lídry – Tiscali třeba ne jako portál, ale určitě svými službami Dokina.cz nebo Games.tiscali.cz, o oba se jejich vlastníci přestali starat a z dnešního pohledu se jeví jako nepohřbené mrtvoly. Ale zdání klame, a J.V. Čep dobře ví, že „padlé“ značky jsou stále hluboko v povědomí lidí a stačí do nich relativně málo (a levně) šťouchnout, aby vystoupaly zase na vrchol. (Viz třeba Kofola).

Mají investice firmy Dignity – věřím, že jich časem bude ještě víc – nějakou souvislost či tajnou synergii, kterou pouze nevidíme a netušíme? Myslím, že ne, ale že to vůbec nevadí. Dnes platí, že když máte projekt s návštěvností „pět“, prodáte jej za pět korun, když má návštěvnost deset, dostanete za něj korun patnáct. Tedy i prosté vršení, shlukování webů za účelem vyšší návštěvnosti vede ke zvyšování hodnoty. Koupené weby jsou zajímavé samy o sobě, samozřejmě bude nutné se o ně začít znovu starat a oprášit jejich zašlou slávu.

Internetové magazíny spekulují, kolik za tyto weby Dignity zaplatila a hovoří o desítkách miliónů. Nevím, jestli pravda někdy vyjde najevo, ale já bych daleko více vsadil na číslo o nulu chudší, přičemž ty zmíněné desítky byly marketingově šikovně podstrčené na mediální zvýšení hodnoty a významu této akvizice.

 

Zlaté stránky už (možná) vědí, jak se dělá Internet

Poměrně utajená akvizice posledních dní: Mediatel, vydavatel Zlatých stránek, koupil od Computer Pressu službu HotelGuide (nejvýznamnější tištěný hotelový katalog) a Travelguide.cz (dtto v oblasti Internetu). Koupi předcházelo dosti dlouhé vyjednávání s více zájemci a nakonec bylo vše oznámeno nenápadnou zprávou na webu Cpressu, Mediatelu se to ohlásit nepodařilo vůbec.

Akvizice není ale tak nevýznamná. Hotel/Travelguide.cz je jedničkou ve významném podnikatelském oboru – v domácím cestovním ruchu, a představuje vlastně „nejvyšlechtěnější“ databázi ubytovacích kapacit. (Teď trochu chválím naši bývalou práci…). Na rozdíl od ostatních katalogů, které především sestávají ze zápisů, které do nich vloží vlastní podnikatelské subjekty, jsou zde informace o 7000 ubytovacích zařízení vytvořeny ručně a ověřeny na místě pracovníky vydavatele – toto je, myslím, dosti výjímečné i ve světovém měřítku. Zatímco za tento fakt patří Computer Pressu pochvala, je pravdou, že komerční potenciál tohoto vynikajícího informačního zdroje nebyl nikdy dokonale využitý.

Co s tím bude dělat Mediatel? Je to možná první krůček, za kterým bude následovat skok – proslýchají se informace, že firma podala nabídku i na koupi „volného“, zhruba třetinového podílu v Seznamu, a tedy se do Internetu pustit opravdu naplno.  Ale i kdyby ne, má nyní v portfoliu „vzor“, jak má vypadat internetová databáze – kdyby si chlapci vzali příklad a podobně kvalitně přestavěli Zlaté Stránky, které technologicky i obsahově zůstávají stále někde v internetovém roce raz-dva, potěšili by tím mnohé.

 

téma: Bloc.cz - 31.07.2008  


Komentáře ke článku celkem: 14
špatní hráči - špatná hraplayer31. 07. 2008 14:04
JVCnobody31. 07. 2008 15:27
Nova je na dračkuIban31. 07. 2008 17:59
 RE:RE: Nova je na dračkuMichal K01. 08. 2008 09:33
pozitivaNill31. 07. 2008 20:24
Opravme si fakta...Michal Illich31. 07. 2008 22:37
 RE:RE: Opravme si fakta...Jméno01. 08. 2008 19:25
Návštěvnost TN atd.Jiří Hlavenka01. 08. 2008 01:11
 RE:RE: Návštěvnost TN atd.Zdeněk Polách01. 08. 2008 01:37
 RE:RE: Návštěvnost TN atd.Michal Illich01. 08. 2008 02:19
 RE:RE: Návštěvnost TN atd.Jiho01. 08. 2008 22:54
Mentalni anorexiebrb|a01. 08. 2008 22:06
Kdopak jim na Nove radi s marketingem?jiw06. 08. 2008 13:28
Tn.czVembl12. 08. 2008 15:59
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn