Potíže s virtuálními světy

Dělejte je jen tak, výsledek neuspokojí. Dělejte to naplno, a jste zralí na ústav

Sociální sítě, komunitní systémy, virtuální světy: současná internetová zaklínadla, mnoho podob a tváří víceméně téhož. Vytvoří se na serveru běžící program, „umělý svět“, který umožňuje lidem do něj vstoupit a v něm se účastnit dění, ať již pod svojí identitou nebo umělou, ať již ve formě zábavné (hry, hobby) nebo třeba i pracovní (business networking). Těmto virtuálním, umělým světům je přisuzována obecně obrovská budoucnost a gigantický potenciál, lídři (YouTube, Facebook atd.) jsou superstars dnešního Internetu. Téměř nenalézám pochybnosti, všichni analytici a komentátoři věří v to, že se tyto světy budou dále rozvíjet, zdokonalovat, rozrůstat a vůbec vítězít. Koho zajímá Yahoo, zítřek patří Facebooku a Second Life!

 

Dovolím si lehce zapochybovat. Možnosti těchto Nových Světů jsou už dnes úžasné a přitom ještě zdaleka neobjevené a nevymyšlené – ale lidský život je jen jeden, den má kupodivu stále jen čtyřiadvacet hodin a, překvapivě, ať se rozhodneme zabydlet virtuálních světů pět, deset nebo sto, stále nám zbude jeden jediný, samotinký svět reálný. Ten, ve kterém žijeme doopravdy.

 

Vyberme si dva typické příklady, dva velice populární světy z oblasti zábavy: Second Life, který se snaží dostat na obrazovku počítače maximum z toho skutečného světa, a na druhé straně příklad multiplayerové hry, jakou je třeba World of Warcraft, který se zase snaží vytvořit komplexní „fantasy“ prostředí. Oba disponují velice bohatým, propracovaným a komplexním prostředím; ten první si jeho uživatelé vytvářejí kompletně sami, systém to, co vytvoříte, pouze obsluhuje. Ten druhý je vytvořený, avšak umožňuje jeho obyvatelům nekonečné možnosti práce (užití, „hry“) s ním. V obou případech už patří výraz počítačová hra do uvozovek; neboť, jak známo, uvozovky znamenají rozpaky autora, který neví, jak TO pojmenovat, a ví, že jím použité pojmenování už není výstižné.

Jedno mají ale oba zmíněných a spousta dalších společné. Jsou vybudovány tak, aby čím větší ponoření do nich, čím více intenzivně stráveného času, tím je účastník světa úspěšnější. V obojím se můžete „lognout“ deset minut za den, nebo třeba dvě hodinky jednou za týden – ale ničeho nedosáhnete, výsledek je nulový či mizerný, neuspokojující. Nebo se vám z toho stane druhá šichta, sedíte za počítačem tři, pět, šestnáct hodin denně každý den (to se děje!), a patříte mezi elitu, vítězíte, vyděláváte, jste hvězdy. (Muž v Číně zkolaboval a zemřel po třech dnech a nocích nepřetržitého hraní internetové hry).  A bude hůř: nově uváděné hry (Vanguard atd.) jsou ještě složitější, komplexnější, světy jsou ještě větší a vyžadují ještě hlubší „ponor“, ještě více intenzivně stráveného času. V těchto virtuálních světech – právě proto, že slovo „světy“ na ně nejvíce přiléhá – zkrátka nějaké „jen tak“ užívání nedává moc smysl. Zahrajete-li si jednou za měsíc na počítači šachy, Tetris nebo lovení min, může vás to uspokojit; zahrajete-li si jednou za měsíc Vanguarda, je to, jak se říká, „o ničem“.

 

Můžete říci – jsou to hry, seriózních věcí se to netýká. Jistě: používáte-li Flickr nebo YouTube, můžete je a pravděpodobně je i používáte tak jako já a milióny dalších, tj. občas to otevřete, pustíte si klip, uploadnete fotku, něco prohlednete a jdete pryč. Ale u těch seriózních věcí také mnoho virtuálních světů nenalezneme – nějak to spolu neladí, je těžké říkat jedněmi ústy tohle vám pomůže ve vaší práci a ponořte se naplno a nadlouho do našeho virtuálního světa. Pomoc při práci znamená obvykle časové ulehčení – virtuální svět vás chce se vším časem, který máte. Propagátoři Second Life tvrdí, že tento systém je jakýmsi můstkem mezi reálným a virtuálním světem: můžete zde nabízet své skutečné zboží a služby, herní dolary jsou převoditelné na ty skutečné. Budiž, ale proč by mělo být nutné se ponořit do virtuálního světa, vytvořit si avatara, nakoupit virtuální pozemky a vytvořit virtuální obuvnictví, ve kterém budu prodávat skutečné boty skutečným lidem, které je budou skutečně nosit, když si mohu otevřít skutečný internetový obchod?

 

Je velký rozdíl mezi sociální sítí, která pomáhá lidem žít své životy ve skutečném světě, a virtuálním světem. Sociální síť určená – například – pro nadšené cyklisty umožní plánovat trasy, pomocí geotaggingu zjistit, kde zrovna trajdají jejich další cyklističtí kamarádi, setkávat se na cestách, nakupovat vybavení, a samozřejmě komunikovat na o tisíci tématech. To je bezvadný způsob, jakým Internet pomáhá v „real life“. Virtuální svět (á la Second Life) znamená, že si postavíte virtuální trať na virtuálním ostrově, koupíte si virtuální kolo, helmu a obleček, a budete závodit na obrazovce počítače. Je to pro cyklisty lákavé? Myslím, že ne.

 

Jeden každý článek, který jsem o virtuálních světech četl, uváděl jako nepochybnou samozřejmost, že „jsme teprve na počátku“ a že nás v tomto směru ještě čeká „obrovský a těžko předvídatelný rozvoj“. A přitom stejně tak může nastat opak: že se vytváření „světů“ na Internetu, jakých si náhradních (únikových?) míst pro naši existenci stane jen gigantickou slepou uličkou. Takovou, ve které samozřejmě uváznou milióny závislých lidí, kteří z toho či onoho důvodu víceméně opustí real life a přestěhují se do virtuálních světů, kde budou se svými skvěle vypadajícími avatary vyhrávat a budou z toho šťastní, umožní jim to zapomenout, že v real life patří mezi losery a jejich vizáž je taky nic moc. Závisláci jsou všude a to, že jsou jich milióny znamená jen, že lidstva je sedm miliard a že tudíž tvoří promile z celkové populace. Hlavní směr vývoje Internetu pak půjde jinudy: k vytváření stále lepších pomůcek a nástrojů – ano, budiž, i světů – které ale pouze obohacují jediný náš život, který skutečně žijeme.

 

téma: Bloc.cz - 10.12.2007  


Komentáře ke článku celkem: 48
slepá uličkacatt10. 12. 2007 10:09
Je to takJan Angelovič10. 12. 2007 12:24
Alternativní způsob zábavylatu10. 12. 2007 17:08
 RE:RE: Alternativní způsob zábavyDreamer10. 12. 2007 17:15
Nevis o cem to tu mluvisSnake10. 12. 2007 17:21
 RE:RE: Nevis o cem to tu mluvisMisha11. 12. 2007 14:35
je to ROZDILZoban10. 12. 2007 17:34
virtual. svety fak ofMir010. 12. 2007 18:36
 RE:RE: virtual. svety fak ofMir010. 12. 2007 18:36
Take trochu do mlynaJan Šťastný, 23 let10. 12. 2007 20:49
 RE:RE: Take trochu do mlynaRudolf Dvořáček11. 12. 2007 08:46
 RE:RE: Take trochu do mlynaxyz11. 12. 2007 11:20
Autor je dost mimoManik10. 12. 2007 21:04
ehmTin10. 12. 2007 21:15
HezkyJiho10. 12. 2007 22:32
 RE:RE: HezkyRudolf Dvořáček11. 12. 2007 08:47
second lifesecond life10. 12. 2007 23:19
Víceméně souhlasímkaučukovník11. 12. 2007 00:23
 RE:RE: Víceméně souhlasímManik11. 12. 2007 00:58
SouhrnněJiří Hlavenka11. 12. 2007 01:17
 RE:RE: Souhrnněduncan11. 12. 2007 10:11
 RE:RE: SouhrnněKment11. 12. 2007 11:35
 RE:RE: SouhrnněPrtavec11. 12. 2007 15:28
clanek5h1nj111. 12. 2007 08:59
 RE:RE: clanekevilmind11. 12. 2007 09:59
 RE:RE: clanekManik11. 12. 2007 13:35
PodstataJiho11. 12. 2007 10:24
souhlas i nesouhlasRadost11. 12. 2007 14:23
 RE:RE: souhlas i nesouhlasJiří Hlavenka11. 12. 2007 14:33
 RE:RE: souhlas i nesouhlasRadost11. 12. 2007 15:33
 RE:RE: souhlas i nesouhlasRadost11. 12. 2007 15:34
 RE:RE: souhlas i nesouhlasTom31. 12. 2007 13:16
pletete si pojmy s dojmyPrtavec11. 12. 2007 14:28
 RE:RE: pletete si pojmy s dojmyJiří Hlavenka12. 12. 2007 00:37
 RE:RE: pletete si pojmy s dojmyElhith12. 12. 2007 08:20
 RE:RE: pletete si pojmy s dojmyDeadly13. 12. 2007 09:09
 RE:RE: pletete si pojmy s dojmyArch13. 12. 2007 12:47
Bravo!dgx12. 12. 2007 02:40
 RE:RE: Bravo!Prtavec13. 12. 2007 01:30
 RE:RE: Bravo!Martin V27. 12. 2007 14:50
 RE:RE: Bravo!starenka29. 12. 2007 13:01
 RE:RE: Bravo!Unerogi04. 05. 2008 20:22
Adaptace na noveShrift^13. 12. 2007 11:22
Ultima OnlineWar29. 12. 2007 23:57
GO PRTAVEC GO Bonsaj05. 05. 2008 21:36
hele.. Bonsaj 05. 05. 2008 21:38
Second lifeD.Ch.05. 01. 2009 16:27
BlbostRiana05. 04. 2009 11:44
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn