O budoucnosti odborných médií v Internetu i printu

Tištěné odborné časopisy budou za dvacet let vymírajícím druhem. Odvážné tvrzení?

Na nedávno proběhlé konferenci Czech Internet Forum jsem měl krátkou přednášku, která vyvolala nečekaně bohatou diskusi, daleko přesahující časové možnosti akce. Protože se téma ukázalo jako atraktivní (a ne každý z čtenářů Bloc.cz byl na konferenci přítomen… nebo byl?), dovolím si jej zde trochu rozvést. Přednáška je přiložena v .ppt souboru, ke stažení by měla být i ze stránek organizátora.

 

Internet přinesl do oblasti odborných médií několik významných změn: sebral tisku praktický monopol na informace (jiná média do odborných oblastí téměř nezasahovala, to bylo vždy doménou časopisů), umožnil vstup spoustě malým, i garážovým hráčům a zrychlil tok informací. Zejména poslední změna „stála život“ některá odborná média, která si vybrala roli nejrychlejších informátorů, například svou týdeníkovou periodicitou: v domácím prostředí toto například ostře postihlo týdeník ComputerWorld, který se z kdysi jednoznačně vedoucího počítačového média v zemi propadl až na ocásek pelotonu. Je nicméně zajímavé, že počty čtenářů se u tištěných médií zase tak dramaticky nezměnily (lidé sledují Internet, ale nezanevřeli na tisk), což zatím celkem kvitují inzerenti a neodcházejí rovněž.

 

Internetové vydavatele ovšem čekalo příjemná zjištění: registrují nečekaně vysoké počty čtenářů (např. vedoucí média z oblasti počítačů a mobilů mají 200-300 tisíc návštěvníků měsíčně, proti tomu vedoucí časopisy z této oblasti prodají o řád méně výtisků měsíčně). To je poněkud vyvažováno méně příjemnými fakty: boj o inzerenta je těžší, než čekali, a čtenáře nepřinutí zaplatit ani korunu.

 

Internetoví i printoví (tištění) odborní vydavatelé jsou dnes v jednotlivých oborech vyrovnanými hráči. V technologiích (mobily, počítače) se už dá říci, že Internet vede, v konzervativnějších oborech (auto-moto, dům-byt-zahrada) ještě patří prvenství printu, ovšem náskok se zmenšuje. Internet a print je „na námluvách“, které ale zatím dopadají dosti bídně.

Printoví vydavatelé – až na čestné výjimky, které v domácích podmínkých představuje hlavně Computer Press – to s Internetem neumějí. Jejich vlastní pokusy (obvykle jakés-takés kopie tištěných časopisů) končí mizivou návštěvností a prakticky nulovými příjmy z inzerce; takřka každý printový vydavatel schizofrenicky kolísá mezi „nemůžu přece na Internet zadarmo ke čtení dávat ty články, za které chci jinde peníze“ a „ale musím je tam dávat, protože konkurence je tam dává a bez nich nebudou čtenáři ani inzertní peníze“. Váhání vede k oddalování, a takřka každý printový vydavatel se začal s Internetem sbližovat příliš pozdě. Protože vlastní pokusy většinou selhaly, kupuje printový vydavatel svého internetového konkurenta: u nás do koncernové stáje zamířilo Auto.cz (Axel Springer) a Tvujdum.cz (Sanoma). Už dříve – také podstatně výhodněji – ale koupila MaFra Mobil.czTechnet.cz od Mobil Media. Zatímco Mobil.cz a Technet.cz patří už dlouho k platným členům dobře sehraného internetového orchestru od MaFra, weby Auto.cz a Tvujdum.cz stojí stále jako solitéry a synergie mezi jimi a jejich koncernovými vlastníky je na první pohled nulová.

 

Ale ani internetoví vydavatelé odborných deníků nemají cestu zrovna umetenou. Obvykle, už coby součást „revoluce“ či „rebelantství“ si zvolili už v začátcích styl vyjadřování, který si nebere servítky a sází kritiku hlava nehlava. To jim získalo spoustu čtenářů, znechucených opatrnickým jazykem v tištěných médiích, ale když přijdou za inzerentem, mají to na talíři: ale pánové, do ruky, která vás živí, se nekouše. Pravý důvod odmítání inzerce ze strany zadavatelů to ale není: hlavním problémem, který internetová média zatím neumí řešit, je nabídnutí alternativy k plošné („celostránkové“) reklamě. Kontextová reklama je fajn, ale naprostá většina objemu reklamních rozpočtů, končící dnes v odborných (tištěných) médiích je plošná, určená na podporu značky. Jak toto nabídnout, uspokojit inzerenty a neztratit čtenáře je těžký úkol, ale většina odborných internetových médií se jej ani nesnaží zvládnout. Odradí je totiž, že po prvním umístění celoplošné reklamy na své stránky se v diskusi dočtou pár výkřiků typu „sem už nikdy nebudu chodit kvůli té hnusné reklamě“.

 

Jaká je budoucnost odborných médií v Internetu a printu? Přes všechny obtíže po cestě si dovolím předpovědět jasné vítězství Internetu nad printem. Množství čtenářů, snadnost tvorby i publikování, náklady oproštěné od stále dražšího malonákladového tisku jsou příliš silnými argumenty – proti nim je na straně tisku jen „tradice“, která ovšem časem získává spíše význam zvětralého piva, a pak ten lesklý křídový papír. Nic víc.

Na přímou otázku jsem na konferenci uvedl, že zánik tištěných odborných médií odhaduji na dvacet let. Neznamená to, že všechny zahynou: jistě ty časopisy, které na kvalitě formy staví svou existenci (kupř. font), se bát nemusí, ale takových je velmi málo.

 

Internetoví, ale zejména printoví vydavatelé mají pro příštích let práce jako na kostele. S podivením sleduji, že někteří ještě ani nezačali: například významní vydavatelé v oblasti informačních technologií u nás, jako je VogelBurda nebo IDG, dosud nepřišli s žádnou internetovou strategií, a přitom jim ten budík dotiká nejdříve. V určitém okamžiku (který už možná nastal) může být pozdě: kupovat nebudou printoví ty internetové, ale naopak, protože hodnota druhých již přesáhne hodnotu těch prvních.

Internetoví vydavatelé na druhé straně musí dospět, a rovněž s podivením sleduji, jak dlouho některým trvá dostat se z puberty. Stále tatáž rebelantská póza („na komerci kašleme / jsme stejně nejchytřejší na světě“), stále tatáž nekvalita redakční práce (nekonečno překlepů, věcných chyb), stále problém s profilací média (mix vysoce odborných, až akademicky nesrozumitelných a velmi dlouhých článků a polo-bulvárních sdělení), stále problém s navázání standardních, „koncernových“ vztahů s inzerenty. Všichni vydavatelé internetových titulů v oblasti IT mají za vzor News.com, který již mimochodem dávno v hodnotě předstihl v USA své konkurenty z printu, mnohé i o řád – ale kdo dokázal nastavit laťku vydavatelské kvality podobně vysoko? Nevím o žádném – ale inzertní peníze, které získává CNET, by chtěli všichni...

téma: Bloc.cz - 26.11.2007  


Komentáře ke článku celkem: 9
na komerci kašleme !Hynek26. 11. 2007 11:12
Dobrá úvaha, ale co neperiodické publikace?Marek Prokop26. 11. 2007 15:41
 RE:RE: Dobrá úvaha, ale co neperiodické publikace?Jiří Hlavenka27. 11. 2007 08:20
úvahycatt26. 11. 2007 20:51
 RE:RE: úvahyJiří Hlavenka27. 11. 2007 08:29
PěknéLokutus27. 11. 2007 09:04
print je mrtvev - at zije e-print :o)soulbringer27. 11. 2007 18:29
 RE:RE: print je mrtvev - at zije e-print :o)Tomáš Bíbrlík18. 12. 2007 10:36
 RE:Přijde něco na způsob národního obrození?Huge24. 02. 2008 02:16
Přidat příspěvek
 
Zavřít formulář
Odeslání článku e-mailem






SkyPicker

Glosy

Může Apple vůbec něčím potěšit... investory?

24.01.2013
Firma Apple ohlásila kvartální výsledky, které jsou "monstrózní", investory přesto nepotěšila a akcie firmy jdou dolů. Divné? Firma utržila 54,5 miliardy za kvartál a zisk činil 13 mili…více zde
Další glosy
Levné volání Fayn